ماتریس فروش ابزاری است که میزان ارزشمندی و فوریت یک موقعیت فروش را تعیین میکند. برای بسیاری از اهداف میتوانید از این ماتریس کمک بگیرید.
یکی از مهمترین کاربردهای ماتریس فروش ایجاد مشتریان وفادار (leads) و افزایش تعداد آنهاست. این ماتریس به شما نشان میدهد که کدام دسته از افراد و یا کسبوکارها بیشتر به کالا و خدمات شما علاقهمند هستند.
با پلتفرم بازاریابی دیجیتال بومران از سایر زمینه های این حوزه مطلع شوید.ماتریس فروش به شما کمک میکند تا موقعیت و چشمانداز مناسب برای پیشبرد اهداف خود را تعیین کنید.
این ماتریس با توجه به دو فاکتور اصلی میزان علاقهمندی (interest) و متناسب بودن (fit) موقعیتهای مختلف را اولویتبندی میکند.
بر اساس این دو فاکتور شما میتوانید زمان و هزینه موردنیاز برای یک موقعیت را مشخص کنید.
متناسب بودن(fit)
این فاکتور جنبههای تکنیکال یک فرآیند را دربرمیگیرد. برای مثال عواملی از قبیل :
میزان خرید، درآمد سالانه و یا میزان تولید از زیرمجموعههای این فاکتور در نظرگرفته میشوند.
این فاکتورها را باید در مورد کسبوکار خود و کسبوکاری که به عنوان موقعیت به آن نگاه میکنید، بررسی کنید. در سایت فریلنسری دورکار بومران به این موارد توجه میشود.
علاقهمندی
کسبوکارهایی که از محصولات و خدمات شما استفاده کردهاند، با بازخوردهایی که در مورد جنبههای مختلف کسبوکار شما ارائه میدهند. میزان علاقهمندی خود را به کسبوکار شما مشخص میکنند.
اما شما نمیتوانید در مورد علاقهمندی کسبوکارها و افرادی که تاکنون از شما خرید نکردهاند، نظری داشته باشید.
اگر کسبوکاری با محصولات شما تناسب بالایی دارد اما تاکنون با شما ارتباطی برقرار نکرده است، باید همهی تلاش خود را برای جلبتوجه آنها بهکار ببرید.
.این موارد جزو لیست خدمات دیجیتال مارکتینگ به شما میروند.
نوشتن ماتریس فروش:
بازدید کسبوکارها از وبسایت شما
برای یافتن کسبوکارهای علاقهمند به کالا و خدمات خود میتوانید از ابزار free HubSpot CRM استفاده کنید. در این ابزار گزینهی Prospects setting را انتخاب کنید.
در این بخش فهرست کسبوکارهایی که از وبسایت شما بازدید کردهاند، دیده میشود.
متناسب بودن کسبوکارها با زمینهی کاری شما
اکنون شما فهرستی از کسبوکارهایی دارید که از وبسایت شما بازدید کردهاند. از میان این کسبوکارها باید آنهایی را که با زمینهی کاری شما مرتبطترند، انتخاب کنید.
برای این کار میتوانید از فیلترهای زیر بهره ببرید:
- تعداد دفعاتی که از وبسایت شما بازدید کردهاند.
- تاریخ آخرین بازدید از وبسایت شما
- میزان بزرگی کسبوکار
- موقعیت جغرافیایی
برای این کار در سمت چپ صفحه بر روی دکمهیadd filter کلیک کنید. در اینجا هر فیلتری که برای کسبوکار شما اهمیت دارد را اضافه کنید. کسب و کار پلتفرمی نیز روش های متفاوتی را در نظر میگیرند.
اطلاع از زمانهای بازدید وبسایت خود
به کمک ابزار HubSpot Sales Hub میتوانید از زمان بازدید هر کسبوکار از وبسایت خود مطلع شوید. این اطلاعات به شما کمک میکند تا موقعیتهای موجود را بر اساس میزان علاقهمندی اولویتبندی کنید.
همچنین به کمک این ابزار میتوانید صفحات بازدید شده توسط هر کسبوکار را ببینید. اگر کسبوکار موردنظر از صفحهی قیمتها و یا اجناس بازدید کرده است. یعنی به خرید محصولات و خدمات شما تمایل دارد.
زمان این بازدید دقیقاً زمانی است که مخاطب بیشترین علاقهمندی را به کسبوکار شما دارد. ایجاد ارتباط در این زمان بسیار سودمند است. زیرا شما در زمانی که مشتری بیشترین علاقهمندی را به کسبوکار شما دارد با او ارتباط برقرار میکنید. و با ارائهی پیشنهادهای مرتبط با نیاز و علاقهمندیهای او موجب ایجاد اعتماد خواهید شد.