پیکسلر | شبکه اجتماعی برنامه نویسان

نکات بسیار مهم در مورد نویسندگی محتوا

safine_net 2 سال پیش

در این مقاله، ابتدا با اصول نوشتن محتوا شروع می‌کنیم، سپس انواع محتوا نویسی و مهارت‌های محتوا نویسی مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک نویسنده محتوای خوب را بررسی می‌کنیم.

سوالات متداول در مورد نویسندگی محتوا

قبل از اینکه وارد مباحث نویسندگی محتوا شویم، در اینجا به اساسی‌ترین سؤالات درباره نویسندگی محتوا پاسخ می‌دهیم.

محتوا نویسی چیست؟

محتوا نویسی عموما شامل نوشتن پست‌های وبلاگ است، اما متن ویدیو، خلاصه پادکست‌ها و پست‌های شبکه‌های اجتماعی را نیز در بر می‌گیرد. نوشتن محتوا معمولا برای دیجیتال مارکتینگ انجام می‌شود.

چرا نوشتن محتوا در بازاریابی دیجیتال مهم است؟

بازاریابی در هر پلتفرمی اکنون به «محتوا» متکی است (حالا هر محتوایی مثل متن، ویدیو و...). می‌توان گفت به طور کلی ستون نگهدارنده دیجیتال مارکتینگ یک برند، محتوا نویسی است. چرا؟ چون باعث قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل می‌شود. بنابراین باعث افزایش ترافیک وب‌سایت، تعامل کاربران و در نهایت تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری می‌شود.

آیا شغل نویسندگی محتوا خوب است؟

اگر از نوشتن لذت می‌برید، کنجکاو یادگیری موضوعات جدید هستید و در کارهای گروهی خوب عمل می‌کنید (خوب در حد انتظارات تجاری)، پس می‌توانید از نویسندگی محتوا به عنوان یک حرفه لذت ببرید.

به یاد داشته باشید که محتوا یک کانال بازاریابی برای برندهاست که باید نتایج تجاری ارائه دهد، بنابراین برای چنین حرفه‌ای فقط هنر نوشتن خلاقانه کافی نیست.

آیا هرکسی می‌تواند نویسنده محتوا شود؟

اگر در نوشتن مهارت دارید و می‌توانید از بازخورد دیگران برای پیشرفت و بهتر شدن استفاده کنید، با کمی تلاش می‌توانید نویسنده محتوا شوید. فقط باید مهارت های فنی مانند سئو را بیاموزید و نوشته های خود را برای مخاطبان هدف تنظیم کنید.

از کجا محتوا نویسی را یاد بگیریم؟

می‌توانید در دوره‌های محتوا نویسی شرکت کنید. اما کسب تجربه عملی هم بسیار کلیدی است. بنابراین شرکت در دوره های کارآموزی یا کارهای فریلنسری که برایتان جالب است را در نظر داشته باشید. برای شروع، می‌توانید در پلتفرم‌های ناشر رایگان بنویسید و از دیگران (به ویژه از محتوا نویسان دیگر) بازخورد بگیرید تا نوشته‌های خود را بهبود ببخشید.

وظیفه نویسنده محتوا چیست؟

نویسندگان محتوا معمولاً محتوای متنی برای وب‌سایت‌ها از جمله وبلاگ، صفحات محصول، کتاب‌های الکترونیکی، خبرنامه‌های ایمیل، محتوای شبکه‌های اجتماعی و موارد دیگر ایجاد می‌کنند. بسته به نیاز و اندازه شرکت، ممکن است با یک مدیر محتوا، یک مدیر سئو و یک طراح برای پروژه های محتوایی خود همکاری کنند.

در اینجا شرح شغل یک نویسنده محتوا معمولی آمده است:

  • تولید محتوا در زمینه‌های مختلف مثل B2B (Business-to-business)، تجاری و رعایت دستورالعمل‌های کیفی مربوط به برند.
  • انجام تحقیقات کامل و ارتباط و مصاحبه با افراد مرتبط با موضوع مقاله (در صورت نیاز).
  • نوشتن حدود ۱۰۰۰ کلمه در روز و بازخورد گرفتن از سردبیران و مدیران محتوا برای اطمینان از اینکه الزامات را رعایت می‌کند.
  • اطمینان حاصل کردن از اینکه محتوای نوشته شده مطابق با سبک و قالب تجاری شرکت است.
  • منتشر کردن محتوا در وردپرس با استفاده از افزونه‌هایی مانند Elementor.

در مرحله بعد، بیایید به انواع مختلف نوشتن محتوای آنلاین نگاه کنیم.

انواع محتوا نویسی

انواع مختلفی از محتوا نویسی وجود دارد که ممکن است در یک کسب‌وکار انجام شود.

و اگر می‌خواهید نویسنده محتوا استخدام کنید، بسته به نیازهای کسب‌وکارتان احتمالا باید کارشناسانی را از دسته‌های زیر پیدا کنید.

محتوا نویسی سئو: محتوایی که به منظور رتبه بندی در موتورهای جستجو و ایجاد ترافیک نوشته شده است. هدف این شکل از نوشتن، شناخته شدن برند است. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم مقاله سئو نویسی چیست را مطالعه کنید.

محتواهای طولانی: بسته به حوزه شما شامل ۲۰۰۰ کلمه، ۲۵۰۰ کلمه یا حتی بیشتر می‌شوند. استفاده از پست های وبلاگ طولانی در جایگاه های رقابتی رایج است زیرا موتورهای جستجو تمایل زیادی به رتبه بندی آنها دارند، چنین مقالاتی می‌توانند به رتبه وب سایت شما در موتورهای جستجو برای بسیاری از کلمات کلیدی کمک کنند چراکه به طور طبیعی شامل تعداد زیادی کلمات کلیدی هستند.

نوشتن محتوای B2B: شامل نوشتن محتواییست که به طور خاص برای مخاطبان تجاری و به طور کلی با هدف SEO انجام می‌شود و شامل پست های وبلاگ برای آموزش و اطلاع رسانی به خوانندگان است (یا محتوا برای مخاطبان تجاری در شبکه‌های اجتماعی).

تبلیغ نویسی صفحات فرود: صفحه‌ای با جزئیات از محصولاتی که مشتریان احتمالی شما در آن قرار می‌گیرند (Landing Page). هدف از این نوشته متقاعد کردن بازدیدکنندگان آن و تبدیل کردن بازدیدکنندگان به مشتری است.

تبلیغ نویسی ایمیل: این شامل نوشتن موضوعاتی جذاب است تا باعث شود گیرندگان شما، ایمیل شما را باز کنند و آنقدر برایشان جذاب باشد که مجبور به بازدید از صفحه محصول شما شوند. برای وبلاگ نویسان، همچنین می‌تواند شامل خبرنامه‌ها و به روزرسانی‌های عمومی برای مشترکین آنها باشد.

تبلیغ نویسی محصول: این نوع شامل نوشتن توضیحات برای صفحات محصول یک سایت، معمولاً یک فروشگاه آنلاین است. تبلیغ نویس محصول همچنین می‌تواند برای سایر تبلیغات یک محصول از جمله تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، بروشورها، بنرها، ایمیل‌ها و صفحات فرود آن بنویسد.

تبلیغ نویسی سایت: معمولاً شامل نوشتن محتوا برای یک وب‌سایت تجاری است. یک تبلیغ‌نویس وب درباره یک کسب‌وکار، مشتریان، محصولاتی که می‌فروشند، تحقیق می‌کند و پیام برند خود را در تبلیغی قانع‌کننده قرار می‌دهد.

نوشتن محتوای فنی: چنین نوشتاری شامل ایجاد آموزش های گام به گام برای موضوعات پیچیده و تخصصی است که سعی در ساده سازی اطلاعات دارند. چند نمونه از محتوای فنی شامل نوشتن آموزش‌های یک محصول برای کاربر، راهنماها، محتوای شرکتی یا پزشکی است.

اسکریپت نویسی: عبارت است از نوشتن داستان و فرآیند انجام یک محتوای صوتی یا تصویری. اگر دوست دارید یک نویسنده محتوای خلاق باشید، اسکریپت نوشتن برایتان گزینه خوبی است. این امر مستلزم ایجاد محتوا برای فرمت‌های چند رسانه ای مانند فیلم‌های آموزشی، تبلیغات رادیویی یا حتی اسکریپت‌های پادکست است.

Ghostwriting (سایه نویسی): نوشتن در جایی که اعتبار کار خلاقانه خود را به نویسنده یا برندی واگذار می‌کنید. بسیاری از برندها از سایه نویسی برای تولید حجم زیادی محتوا برای وبلاگ خود استفاده می‌کنند و آن را به نام موسسه خود منتشر می‌کنند، خبرنامه‌ها، صفحه‌های وب، مقالات، سخنرانی‌ها و حتی کتاب‌ها همگی می‌توانند توسط سایه نویس‌ها نوشته شوند.

نویسندگی فریلنسری: نوشتن در ازای پول توسط یک نویسنده مستقل حرفه‌ای که به صورت قراردادی انجام می‌شود. مشتریان نیازهای خود را مشخص می کنند و سبک موردنظرشان را انتخاب می‌کنند و محتوا را در یک مهلت معین تحویل می‌گیرند، اگر می‌توانید در یک زمینه خاص محتوای عالی ایجاد کنید توانایی تبدیل شدن به یک نویسنده مستقل و پر تقاضا را دارید.

خبرنگاری برند: تعریف روایت به سبک خبرنگاری که توسط یک نویسنده از طرف یک برند انجام می شود. هدف چنین نویسندگانی کسب درآمد و جلب توجه مخاطبانشان است. جایی که در مورد کسب‌وکارتان صحبت می‌کنید بدون اینکه به عنوان تبلیغات مستقیم در نظر گرفته شود.

منبع: نویسنده محتوا کیست؟

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید

کار اصلی ما در آموزشگاه سئو سفینه؛ آموزش سئو است. آموزش‌های رایگان ما شامل مقالات، پادکست و فیلم‌های آموزش سئو است. آموزش‌های حرفه‌ای ما شامل دوره‌های آموزش سئو و محصولات آموزشی سئو (وبینار، کتاب و فیلم‌، همایش و کارگاه) است. کار دیگر ما در آکادمی سئو سفینه؛ تولید ابزارهای سئو است.