در مقاله قبلی به چند مرحله برنامه ریزی استراتژیک اشاره کردیم.در ادامه همراه با پلتفرم بازاریابی دیجیتال بومران قصد داریم تا ادامه این مراحل را شرح دهیم.
سنجشیدن وضعیت و شرایط
یکی از اساسیترین مراحل، درک موقعیت کنونی کسب و کار است. به این مرحله سنجش وضعیت گفته میشود که با تعیین آن، نه تنها به تحلیل وضعیت حال حاضر پرداخته میشود، بلکه امکان حرکت استراتژیک به سمت اهداف را فراهم میکند. ابزارهای گوناگونی به کمک مدیران جهت تحلیل موقعیت میآیند، از جمله جدول سوات. SWOT مخفف Strength (قوتها)، Weaknesses(ضعفها)، Opportunities(فرصتها) و Threats(تهدیدها) است. تجزیه و تحلیل SWOT با بررسی نقاط قوت و ضعف به عنوان شرایط بالفعل، و همچنین بررسی فرصتها و تهدیدها به عنوان شرایط بالقوه، موقعیت کسب و کار را مورد سنجش قرار میدهد.
بدین وسیله شناخت دقیق از کسب و کار خود به دست میآورید که میتوانید به تقویت نقاط قوت خود و کاهش نقاط ضعف بپردازید. فرصتهای گوناگون برای شما آشکار میشود تا با استفاده از آنها به توسعه کسب و کار خود بپردازید. شناخت تهدیدها هم برای پیشگری از تبدیل آنها به نقاط ضعف، اقدامی ضروری است.
بعنوان مثال قدرت یک تجارت میتواند توانایی آن در جذب مشتریان محلی باشد، در حالی که ضعف آن ممکن است عدم توانایی در ورود به یک پایگاه مصرف کننده غیر محلی باشد. یک رقیب محلی با روابط با مشتریان غیر محلی می تواند با یک وضعیت مالی روبرو شود و به این تجارت فرصت دهد. اگر رقیب دیگری در تلاش است مشتریان خود را گسترش دهد، این یک تهدید نیز محسوب می شود، با آگاهی به این موضوع میتوان راهکار مناسب را برای تبدیل تهدید به فرصت اندیشید.برای مشاهده لیست خدمات آنلاین مارکتینگ از سایت ما دیدن نمایید.
داشتن اهداف بلند مدت
اهداف بلند مدت عبارتهایی هستند که در صدد جامه عمل پوشاندن به چشم انداز کسب و کار هستند. اگر چشم انداز را سطح 1 بدانیم، اهداف بلند مدت سطح زیرین آنها یعنی در سطح دوم قرار میگیرند و چگونگی برنامه ریزی برای دستیابی به چشم انداز را توصیف میکنند. مجموعه اهداف بلند مدت را میتوان برای بازه زمانی 5 تا 10 ساله در نظر گرفت. این اهداف، نقاط عطفی محسوب میشوند که یک شرکت برای هدایت عملیات به سمت چشم انداز و اهداف دور دست و بزرگ خود تعیین میکند. به عنوان مثال اهداف بلندمدت برای یک تجارت در بازار محلی، میتواند افزایش سود یا گسترش فعالیت و فروش خود باشد.
برنامه ریزی اهداف سالانه
هر هدف بلند مدت باید چند هدف یک ساله داشته باشد که اهداف کلان شما را پیش ببرد. هر هدف باید تا حد ممکن عملی و دست یافتنی باشد. اهداف سالانه باید خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع گرایانه و مبتنی بر زمان باشند. بعد از اینکه اهداف سالانه خود را تعیین کردید، ممکن است هرکدام را به اهداف کوتاه مدت تقسیم کنید. اهداف کوتاه مدت اقدامات و اهداف را برای سه ماه آینده تعریف میکنند تا شما را به اهداف سالانه خود برساند. برنامه های دستیابی به اهداف کوتاه مدت شما برنامه های عملی شما هستند.چگونه به این هدف خاص برسم عضویت در سایت فریلنسری دورکار بومران نیز میتوانید پروژه دریافت کنید.