آشنایی با استخدام فروشنده، صندوقدار و بازاریاب

karjoo 2 هفته پیش

فروش حوزه‌ای بسیار گسترده و بااهمیت است و هر شرکت و سازمانی برای عرضه و فروش محصول و خدماتش به جذب فروشنده آقا یا خانم حرفه‌ای و باتجربه نیاز دارد. در این حوزه، موقعیت‌ها و رده‌بندی‌های شغلی متفاوتی مثل فروشندگی، کارشناس و مدیر فروش وجود دارد که هرکدام مسئولیت‌های مختلفی دارند. در این مقاله قصد داریم در مورد استخدام فروشنده و صندوقدار  و شرایط و مهارت‌های لازم برای تصدی این شغل صحبت کنیم.

فروشنده کیست؟

6SGtwJlxfYmrvGBnkFK2ppzZn4raizNIbJn8JTkF.jpg

 

فروشنده، همان‌طور که از نامش مشخص است مسئولیت عرضه محصولات شرکت و سازمان و ارائه راهنمای و پشتیبانی مشتریان را بر عهده دارد. عنوان شغلی فروشنده طیف وسیعی از مشاغل را در برمی‌گیرد؛ از فروشندگی محصولات و اجناس مغازه گرفته تا صندوقدار و فروشنده شرکتی و ویزیتور در زمره کار فروش قرار می‌گیرند. فروشنده‌‌ها ممکن است در داخل شرکت و از طریق تلفن یا آنلاین، کار فروش را انجام بدهند یا به‌صورت حضوری و به‌عنوان نماینده فروش به ملاقات مشتریان بروند و آن‌ها را ترغیب به خرید خدمات و محصولات شرکت کنند.

فروشنده‌های حرفه‌ای اغلب دارای مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط مثل تجارت، بازاریابی و … هستند. هرچند در مورد جذب فروشنده‌ ساده در فروشگاه و مغازه، سخت‌گیری کمتری در مورد مدرک تحصیلی متقاضیان وجود دارد و افراد مختلف با داشتن مهارت‌های لازم می‌توانند در این مشاغل استخدام شوند.

کسب و کارهایی که به فروشنده نیازمندند

تقریباً هر کسب‌وکار و شرکتی که حداقل یک محصول یا سرویس برای فروش داشته باشد پس به جذب فروشنده هم نیاز خواهد داشت. کارجویانی که به دنبال فرصت شغلی مرتبط با فروشندگی مثل صندوقدار، فروشنده حضوری، نماینده فروش و بازاریاب هستند می‌توانند با توجه به علاقه‌مندی و توانایی‌هایشان در حوزه‌های بسیار متنوعی مشغول به کار شوند.

برخی از کسب‌وکارهایی که به خاطر ماهیت کارشان، بیش از همه به جذب و استخدام فروشنده، صندوقدار و بازاریاب نیاز دارند عبارت‌اند از:

  • کتاب‌فروشی‌ها
  • فروشگاه‌های پوشاک و بوتیک‌ها
  • خرده‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • رستوران‌ها
  • شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ در زمینه‌های مختلف
  • شرکت‌های ارائه خدمات
  • فروشگاه‌های آنلاین
  • کارخانه‌ها و تولیدی‌های مختلف

وظایف فروشنده

با توجه به نوع شغل و سازمان و کسب‌وکاری که در آن مشغول به کار می‌‌‌شوید ممکن است مسئولیت‌ها و وظایف متفاوتی داشته باشید. مسلماً وظایف یک فروشنده مغازه با کارمند فروش شرکت یا سازمان با یکدیگر متفاوت است؛ اما اگر بخواهیم به‌طورکلی، شرح وظایف و مسئولیت‌های فروشنده را توضیح دهیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خوشامدگویی و استقبال از مشتریان حضوری و غیرحضوری
  • کمک به مشتریان برای پیدا کردن محصولات و اقلام موردنیاز
  • پیگیری موجودی کالا و ارائه گزارش به سرپرست فروش
  • تهیه برنامه و استراتژی فروش
  • برنامه‌ریزی و زمان‌بندی برای فعالیت‌های فروش
  • تهیه و نگهداری پایگاه داده و اطلاعات مشتریان
  • تهیه و تدارک ابزارهای تبلیغات فروش
  • برنامه‌ریزی فعالیت‌های بازاریابی حضوری و غیرحضوری
  • هماهنگی و قرار ملاقات با مشتریان حضوری
  • تماس با مشتریان جدید و مشتریان قدیمی برای فروش تلفنی
  • ارائه و توضیح محصولات و خدمات جدید به مشتریان فعلی و بالقوه
  • مذاکره با مشتریان و نهایی کردن فروش
  • توسعه و گسترش پیشنهاد‌های فروش
  • تنظیم و ارائه قرارداد فروش
  • ارائه آموزش‌های لازم در مورد محصولات به مشتریان
  • ثبت سوابق فروش و ارائه گزارش‌های روزانه، هفتگی و ماهانه فروش
  • پاسخگویی به سؤالات و نگرانی‌های مشتریان از طریق تلفن، ایمیل، آنلاین یا حضوری
  • اطمینان از رضایت مشتریان از خدمات و محصولات و حفظ روابط خوب و حسنه با مشتری
  • پیگیری فعالیت‌های فروش
  • بررسی کیفیت کالا و خدمات قبل از تحویل به مشتری
  • نظارت بر روند sale و ارائه گزارش به سرپرست و مدیریت
  • انجام تحقیقات و بررسی بازار
  • شرکت در رویدادهای فروش
  • بررسی و نظارت بر رقبا، شرایط بازار و توسعه محصول

مهارت‌های فروشندگی

فروشنده موفق و حرفه‌ای علاوه بر تحصیلات مرتبط، به مهارت‌های و توانایی‌های خاصی هم نیاز دارد. این مهارت‌ها به دو دسته مهارت‌های نرم و مهارت‌‌های سخت یا فنی تقسیم می‌شوند. مهارت‌های نرم شامل مهارت‌‌های فردی مثل روابط عمومی بالا و قدرت مذاکره و ارائه محصول می‌شود. از جمله مهارت‌های سخت موردنیاز برای جذب فروشنده هم می‌توان به توانایی کار با کامپیوتر، تسلط بر نرم‌افزارهای لازم مثل مجموعه مایکروسافت آفیس و آشنایی با فرآیندها و تکنیک‌های فروش می‌شود.

yveHtfLP6HE54b6xrfHsVZLQEfMHCOcHDqyxv5yY.jpg

 

به‌طورکلی، از دید اکثر کارفرماها، مهارت‌های تخصصی موردنیاز برای آگهی های استخدام فروشنده عبارت‌اند از:

  • سابقه و تجربه کاری مرتبط
  • آشنایی کافی با نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس
  • آشنایی نسبی با فرآیندهای BRM و CRM و توانایی ایجاد روابط حرفه‌‌ای و تجاریِ موفق
  • دانش کافی در مورد نرم‌افزارهای کامپیوتری مرتبط
  • دانش کافی در مورد فرآیندها و تکنیک‌های فروش موفق
  • آشنایی کافی در مورد اصول و دستورالعمل‌های خدمات مشتریان
  • آشنایی با اصول اولیه تجارت و بازاریابی
  • توانایی و مهارت بالا در ارائه محصول و توضیح به مشتریان

برخی از ویژگی‌‌ها و مهارت‌های فردی (نرم) برای فروشندگی و بازاریابی نیز به شرح زیر هستند:

  • مهارت‌های اجتماعی بالا و روابط عمومی قوی
  • ظاهر آراسته و خوش‌برخورد
  • توانایی سازگاری با شرایط و ارتباط با افراد مختلف
  • مهارت‌های استراتژیک و برنامه‌ریزی
  • داشتن انگیزه و مهارت بالا برای فروش
  • توانایی و مهارت بالا در مذاکره و ارتباط
  • توانایی اولویت‌بندی و سازمان‌دهی
  • توانایی مدیریت زمان و زمان‌بندی خوب
  • صبر و شکیبایی بالا
  • روحیه پیگیری و پشتکار بالا

آینده شغلی یک فروشنده

اگر به حوزه فروش و فروشندگی علاقه دارید و واجد شرایط و مهارت‌های لازم هستید آینده کاری خوبی در انتظار شما خواهد بود. فروش حوزه‌ای وسیع است و درصورتی‌که توانمندی‌های بالایی در فروش داشته باشید به‌سرعت می‌توانید پیشرفت کنید و درآمد و حقوق خوبی داشته باشید.
اگر هیچ تجربه کاری در زمینه فروش ندارید مشاغلی مثل صندوقدار و فروشندگی فروشگاه و خرده‌فروشی می‌تواند نقطه شروع خوبی برای ورود به این حوزه کاری باشد.

با کسب تجربه و داشتن تحصیلات دانشگاهی و تقویت مهارت‌های فروش می‌توانید وارد شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و معتبر شوید و بعدها به عنوان فروشنده، نماینده فروش، کارشناس، سرپرست فروش و در نهایت مدیر فروش استخدام شوید و پیشرفت شغلی بسیار خوبی داشته باشید.

جمع‌بندی

هر کسب‌وکار و بنگاه تجاری برای فروش محصولات و خدماتش به استخدام و جذب فروشنده نیاز دارد؛ به همین دلیل بازار کار خوبی برای این شغل وجود دارد و در صفحه فرصت‌های شغلی می‌توانید تعداد زیادی آگهی کار و استخدام فروشنده آقا و خانم را مشاهده کنید. فروشندگی به مهارت‌های نرم و سخت متعددی نیاز دارد و برخی افراد توانایی و مهارت ذاتی بیشتری برای فروش دارند. برای کسانی که به این حوزه علاقه‌مندند، فروشندگی شغلی جذاب و هیجان‌انگیز است که شما را در آخر به مرحله دل‌چسب و شیرین فروش و نهایی کردن قرارداد می‎رساند.
با کسب تجربه و تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های فروش می‌توانید در حوزه فروش پیشرفت کنید و به پست‌های بالاتری مثل کارشناس فروش، سرپرست فروش یا حتی فرصت شغلی مدیر فروش دست پیدا کنید.

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید