پیکسلر | شبکه اجتماعی برنامه نویسان

پرسونای مخاطب چیست

boomrun_platform 4 سال پیش

پرسونا

پرسونا، مفهوم جدایی ناپذیر دنیای دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی کسب و کار است. Persona که به معنای "شخصیت" است، به دنبال شناخت دقیق از مخاطبان، مشتریان و بازار هدف یک کسب و کار است. در گذشته برای شناخت بهتر بازار، از "بخش بندی بازار" یا "انتخاب بازار هدف" استفاده می‌کردند. اما این مفاهیم به دلیل انتزاعی بودن، ممکن است ما را دچار ابهام و سردرگمی کنند. پرسونا با تعریف دقیق شخصیت مخاطبان، به ما در شناخت بهتر بازار هدف، کمک می‌کند. پلتفرم جامع بازاریابی دیجیتال بومران پاسخ سوال شما را میدهد.

روش‌های تعریف پرسونای مخاطب

برای رسیدن به پرسونای مخاطب، باید از روش‌های اصولی استفاده کنید. استفاده از پرسشنامه و مصاحبه 2 روش معمول این کار هستند. اما برای کسب اطلاعات دقیقتر به صورت حرفه‌ای تر شما می‌توانید با انجام تست A/B ، استفاده از پروفایل مخاطبین، اطلاعات حاصل از فروش، شبکه های اجتماعی و هم‌چنین تحلیل و آنالیز وب سایت به کمک ابزارهای گوگل، به تعریف دقیقتری از پرسونای مخاطب خود دست پیدا کنید.

بسته به اینکه بازار هدف شما چه بازه‌ای از مخاطبان را در بر می‌گیرد، ممکن است یک یا چند پرسونا طراحی کنید. اطلاعات جمعیت شناسی یا دموگرافیک – سن، جنسیت، محل سکونت، سطح تحصیلات و شغل – اطلاعات مورد نیاز برای تشکیل پرسونای مخاطب هستند. با در دست داشتن اطلاعات دقیقتر مانند سلیقه و نیازهای مخاطبان خود، می‌توانید پرسونای دقیقتری را تعریف کنید. در نظر گرفتن الگوی رفتاری مخاطب در پرسونای مشتری، یکی از اصلی‌ترین عواملی است که بر تصمیم‌گیری‌های شما می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد.

اهمیت پرسونا در بازاریابی کسب و کار

مشتریان یک کسب و کار، زنجیره اصلی حیات آن محسوب می‌شوند. آن‌ها برای رفع نیاز خود جریان اقتصادی را ایجاد می‌کنند که یک کسب و کار برای آن شکل گرفته و فعالیت می‌کند. اهمیت پرسونای مخاطب هم از آنجایی می‌آید که با شناخت دقیقتر از مخاطبان و جامعه هدف، می‌توان از ظرفیت‌های بالقوه مخاطبان استفاده کرد و آن‌ها را به مشتریان بالقوه تبدیل کرد.

پرسونای مخاطب را می‌توان در 2 بخش متفاوت در مسیر یک کسب و کار در نظر گرفت: بازاریابی محتوا و بازاریابی فروش. در بخش بازاریابی محتوا، هدف اصلی، ایجاد ارتباطی پایدار با کسانی است که مخاطب کسب و کار محسوب می‌شوند. به همین دلیل تشکیل پرسونای مخاطب برای شناخت نیازها و تمایلات او در مسیر تولید محتوای مناسب و کاربردی اهمیت دارد. اینگونه است که تولید محتوا به صورت هدفمند و استراتژیک خواهد بود. ایجاد پرسونای مخاطب در بازاریابی فروش باید کمی بیشتر به جزئیات بپردازد تا موفقیت فروش را بالا ببرد. با آکادمی دیجیتال مارکتینگ تهران بومران همراه باشید.

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید