آنالیز SWOT برای هدفمندی کسب وکار

boomrun_platform 3 ماه پیش

SWOT مخفف چهار کلمه strengths, weaknesses, opportunities, threats است. این روش تکنیکی پرکاربرد برای بررسی کسب‌وکار شما است. آنالیز SWOT را می‌توان به یک مسیر تشبیه کرد که جاده رسیدن به یک هدف مشخص را به شما نشان می‌دهد. در طول مسیر شما با موقعیت‌های زیادی مواجه می‌شوید. SWOT به شما کمک می‌کند که تا بدانید به کدام موقعیت باید اهمیت دهید و از کدامیک گذر کنید. به کمک این آنالیز نقاط ضعف و قوت کسب‌وکار خود را می‌شناسید.

در ادامه با پلتفرم فریلنسری دیجیتال مارکتینگ بومران همراه باشید.
 

آنالیز SWOT

برای بهره بردن از SWOT قبل از هرچیز باید بدانید این آنالیز را برای کدام بخش از کسب‌وکار خود و به چه منظوری می‌خواهید به کارببرید. برای مثال برنامه‌ریزی برای شبکه‌های اجتماعی، معرفی یک محصول و یا طراحی دوباره یک برند همگی دلایل خوبی برای استفاده از آنالیز SWOT است.

تعیین نقاط قوت

فرض کنید می‌خواهید از آنالیز SWOT برای بررسی استراتژی‌های جدید خود برای شبکه‌های اجتماعی مانند آنالیز اینستاگرام استفاده کنید.

قبل از اینکه هر برنامه‌ای را برای فعالیت خود در شبکه‌های اجتماعی در نظر بگیرید. باید به این سوال پاسخ دهید :

آیا برند شما در میان مخاطبان شبکه‌های اجتماعی شناخته شده است؟ لازم نیست همه‌ی کاربران شبکه‌ی اجتماعی شما را بشناسند تنها کافی است مخاطبان اصلی کسب‌وکار شما اکثرا با برند شما آشنا باشند.

پس از آن در مورد فرآیند کار خود فکر کنید. آیا فرآیند کاری شما خلاقانه و تاثیرگذار است؟

آیا ارتباط مناسبی بین بخش‌های مختلف کسب‌وکار شما وجود دارد؟ برای مثال آیا زبان مشترکی میان بخش بازاریابی و فروش شما شکل گرفته است؟ در سایت انجام پروژه این موارد را مورد بررسی قرار دهید.

تعیین نقاط ضعف

اگر در حال تحلیل کسب و کار خود و بررسی یک استراتژی جدید برای کسب‌وکار خود هستید لازم است تمامی نقاط ضعف بالقوه‌ای که ممکن است مانع موفقیت شما شود را در نظربگیرید. برای دستیابی به این موارد به سوالات زیر پاسخ دهید.

  • به عنوان مشتری چه مواردی باعث میشد من تمایلی به برقراری ارتباط با این کسب‌وکار را نداشته باشم و یا از آنها خرید نکنم؟
  • چه چیزی باعث می‌شد از صفحه‌ی مربوط به این کسب‌وکار خارج شوم؟
  • مهمترین عامل در کاهش بهره‌وری کارمندان من چیست؟
  • تعیین کنید در کدام یک‌ از بخش‌های کسب‌وکار خود کمترین سود را دریافت می‌کنید؟ در این بخش چه میزان زمان یا هزینه صرف می‌کنید؟

بررسی موقعیت‌های موجود کسب‌وکار

برای تکمیل این بخش کافی است رویا پردازی کنید. تصورکنید چه موقعیت‌هایی برای شما وجود دارد. مهم نیست این موقعیت‌ها چقدر قابل دسترسی هستند.

برای مثال شما امیدوارید که ویدئوی شما در یوتیوب 10000 بازدید داشته باشد و موجب افزایش 10% فروش شما شود.

برای تکمیل لیست آنالیز SWOT باید موقغیت‌های بالقوه‌ی موجود را در نظر بگیرید. برای این کار به سوالات زیر پاسخ دهید؟

  • برای تاثیرگذارتر کردن کسب‌وکار خود از کدام تکنولوژی می‌توانید کمک بگیرید؟
  • آیا می‌توانید گروه جدیدی از افراد را به عنوان مخاطب خود در نظر بگیرید؟؟
  • چگونه می‌توانید کسب‌وکار خود را در صنعت فعلی برجسته‌تر کنید؟
  • از کدام نظر مخاطبان می‌توانید برای استراتژی‌های خود استفاده کنید؟

در سایت فریلنسری دورکار این موارد در نظر گرفته میشود.

 

WhatsApp-Image-2020-09-15-at-21.58.09.jpeg

تهدیدهای موجود کسب‌وکار

اگر به اندازه‌ی کافی تجربه داشته باشید، لیستی از تهدایدات پیش‌روی خود را در ذهن دارید. این موارد را یادداشت کنید. برای تهیه یک لیست کامل کارمندان خود را جمع کنید و با استفاده از تکنیک طوفان فکری به سوالات زیر پاسخ دهید.

  • برای رسیدن به هدف مشخص شده چه موانعی بر سر راه شما وجود دارد؟
  • آیا فعالیت فعلی رقبا بر روند کار شما تاثیر گذار است و ممکن است باعث اختلال در کار شما شود؟
  • آیا گسترش تکنولوژی در این حوزه برای شما تهدید محسوب می‌شود. کدام تکنولوژی و به چه صورت ممکن است فعالیت شما را مختل کند؟

نوشتن تهدیدها به شما کمک می‌کند تا به صورت جداگانه و موردی آنها را بررسی کنید. همچنین می‌توانید تهدیدهای موجود را اولویت‌بندی کنید و مشخص کنید زمان وقوع کدام تهدید نزدیک‌تر است. به این ترتیب براساس اولویت‌ برای رفع این تهدیدها تلاش کنید. با بهترین مشاور بازاریابی آنلاین نیز میتوانید در این مورد مشورت کنید.

آنالیز swot برای هر دو دسته از کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک کارآمد است. این روش به شما کمک می‌کند که کسب‌و کار خود را بطورکامل مورد توجه قرار دهید و برنامه‌ریزی‌های کارآمدتری را داشته باشید.

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید