پس از آنکه نسخه آنلاین کسب و کار خود را راه اندازی کردید، در فضایی رقابتی با سایر فروشگاه های آنلاین مرتبط با کسب و کارتان قرار می گیرید. در چنین شرایطی باید بدانید، مشتریان چه معیارهایی برای خرید از فروشگاه اینترنتی مدنظرشان دارند؟ سپس به پیاده سازی آن اقدامات بر روی سایت فروشگاهی خود بپردازید. در این مطلب قصد داریم اقدامات ضروری پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی را برایتان توضیح دهیم.
اقدامات مورد نیاز پس از راه اندازی سایت فروشگاهی
- سئو و تولید محتوا سایت فروشگاهی
یکی از ضروری ترین و اصلی ترین اقداماتی که باید پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود انجام دهید، سئو و تولید محتوا برای سایت فروشگاهی است. شما می توانید با تولید محتوا برای سایت فروشگاهی، مطالبی جدید و کاربردی را به کاربران آموزش دهید. به این ترتیب به یک مرجع برای پاسخگویی تخصصی در حوزه کاری خود به سوالات مشتریان تبدیل می شوید. کاربران معمولا دوست دارند از فروشگاهی خرید کنند که پاسخ سوالاتشان را دریافت کردند.
در مرحله بعد نوبت به سئو سایت های فروشگاهی می رسد. سئو به مجموعه ای قوانین گفته می شود که، باعث نمایش سایت شما (در کلمات کلیدی حوزه کاری) در صفحات اول گوگل می شود. نمایش در اولین نتایج گوگل باعث می شود تا کلیک و ورودی های بیشتری را دریافت کنید.
- ارسال محصولات در کوتاه ترین زمان
مورد دیگری که پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود باید به آن توجه داشته باشید، ارسال محصولات در کوتاه ترین زمان به دست مشتریان است. بسیاری از فروشگاه های اینترنتی تنها به فکر فروش محصولاتشان هستند و آداب مشتری مداری را از یاد می برند. ارسال به موقع محصول به دست مشتری باعث می شود تا اعتماد شان را جلب کرده و آن ها را به خرید دوباره از فروشگاه تان ترغیب کنید.

- جلب اعتماد مشتریان
مورد بسیار مهم دیگری که در یک فروشگاه اینترنتی باید مورد توجه قرار دهید، جلب اعتماد مشتریان است. در خرید و فروش اینترنتی به دلیل عدم ارتباط مستقیم فروشنده و مشتری، اعتماد به سختی صورت می گیرد. اولین و مهم ترین موضوعی که باعث جلب اعتماد مشتریان در یک فروشگاه اینترنتی می شود، نماد اعتماد الکترونیک است. هر سایت فروشگاهی که در اینترنت راه اندازی می شود، نیاز به دریافت اینماد دارد.
فعالیت های دیگری که باعث جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی تان می شود، امکان بازگشت کامل هزینه محصول در صورت نارضایتی مشتری، ذکر کامل معایب و مزایای محصولات و … است.
- ترغیب مشتری به خرید محصولات
در یک فروشگاه فیزیکی مشتریان نسبت به خرید از فروشگاهی ترغیب می شوند که فروشنده آن برخورد بهتری با مشتری دارد، به طور کامل در رابطه با یک محصول توضیحات می دهد و نظر مشتری را جلب می کند. در فروش اینترنتی نیز بایستی چنین فضایی برای مشتری فراهم کنید.
یکی از فعالیت هایی که در خصوص ترغیب مشتری به خرید اینترنتی محصولات تان می توانید انجام دهید، نوشتن توضیحات کامل، نقد و بررسی، مقایسه و … برای محصولات است. تنها به نوشتن نام محصول و قرار دادن تصویر آن اکتفا نکنید.
مورد دیگری که باعث ترغیب مشتری به خرید اینترنتی می شود، امکان چت آنلاین در سایت شما است. به این ترتیب می توانند، سوالات خود را به صورت آنلاین از شما بپرسند و پاسخ آن را دریافت کنند.
همچنین شما می توانید به منظور راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام در کنار وب سایت، مقاله “نحوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام” را مطالعه کنید.