برای اینکه یک فروشندهی خوب باشید، قبل از هرچیز باید اعتماد مشتریان خود را جلب کنید. کافیست چند اشتباه مرتکب شوید تا اعتبار شما کاملا خدشه دار شود.
وقتی مشتری برای اولین بار با شما آشنا میشود بین اعتماد به شما و یا کلاهبردار بودن شما دو دل است. در همین زمان کم شما فرصت دارید که جلب اعتماد مشتریان را مورد توجه قرار دهید. اما مشکل اینجاست که اعتبار یک پارامتر ناملموس است که نشان دادن آن به مخاطب کار ساده ای نیست.
در این مقاله در مورد 5 تکنیک روانشناسی برای جلب اعتماد مخاطب صحبت میکنیم. به کار بردن این تکنیکها به شما کمک میکند تا بتوانید با مخاطبان خود بهتر ارتباط برقرار کنید.با بومران همراه باشید.
به اشتراک گذاشتن تجربه مخاطبان فعلی
مردم نسبت به نظرات سایرین بی توجه نیستند. بطوریکه اگر تعدادی از اطرافیان آنها نسبت به چیزی نظر مثبت داشته باشند، شما نیز بهطو ناخودآگاه نسبت به آن موضوع علاقهمند خواهید شد. این ویژگی در روانشناسی اثر واگن (bandwagon effect) نامیده میشود.
از مخاطبان فعلی خود بخواهید تا تجربیات خود را در مورد خرید و یا هر همکاری دیگری با کسب و کار شما با دیگران به اشتراک بگذارند. به این ترتیب هر مخاطب میتواند افراد زیادی را به سمت کسب و کار شما هدایت کند. شما میتوانید از طریق پلتفرم لینکدین و از مخاطبان خود بخواهید تا شما را به دیگران معرفی کنند.
ایجاد اعتبار
بشر بطور ذاتی از ناشناختهها میترسد. این حس نوعی ویژگی برای بقای انسان است که در وجود او قرارداده شده است. این روزها شاید خطر حیوانات وحشی یا بلایای طبیعی کمتر بشر را تهدید کند اما خطر کلاهبرداریهای متعدد ترس ذاتی بشر را زنده نگه میدارد.
برای اینکه مخاطبان به شما اعتماد کنند باید شناخته شده باشید. برای اینکار از فعالیتهای خود صحبت کنید، کنید و خود را به دیگران معرفی کنید.برای انجام پروژه فریلنسری نیز بومران را دنبال کنید.
ارتباط چشمی با مخاطبان
ارتباط چشمی در ارتباطهای رودررو یکی از تکنیکهای غیرکلامی افزایش اعتماد است. بررسیهای انجام شده توسط مجلهی Journal of Small Business Strategy نشان میدهد که ارتباط چشمی موجب میشود تا مخاطب انگیزهی بیشتری برای شنیدن سخنان شما داشته باشد. از طرفی این تکنیک موجب اعتماد مخاطب به شما و صحت گفتههای شما میشود. البته ارتباط چشمی نباید آنقدر طولانی باشد که مخاطب را معذب کند. زمانی در حدود 10 ثانیه برای این ارتباط کافی است.در سایت فریلنسری به این موارد توجه میشود.
استفاده از تجربیات قبلی مخاطبان
آیا تاکنون فروشندهی دیگری از شما صلب اعتماد کرده است؟ از مخاطبان خود بخواهید در مورد این تجربیات خود با شما صحبت کنند و بگویند این تجربه منفی چه تاثیری در اعتماد آنها به فروشندههای بعدی داشته است.
بیان این تجربههای منفی باعث میشود که مخاطب احساس کند چنین تجربهای از جانب شما تکرار نخواهد شد. بنابراین راحتر به شما اعتماد میکند.
نتایج تحقیقات انجام شده توسط Psychology Today article نشان میدهد که ریشهی بسیاری از بیاعتمادیها، اتفاقات کودکی افراد است. اشتباه نکنید. نتایج این تحقیق به این معنی نیست که شما باید از مشکلات روانشناسی مخاطبان خود مطلع شوید. اما همین پرسش شما در مورد تجربیات منفی آنها ممکن است آنها را از مشکلات خود آگاه کند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که از آنجایی که تصورات ذهنی ما بصورت ناخودآگاهانه در رفتار ما تاثیرگذارند. شما میتوانید با آگاهی از تاثیر این مشکلات در تصمیمات خود بصورت آگاهانه از چنین نتایجی جلوگیری کنید. به عبارت دیگر شما با نشان دادن این جنبهی شخصیتی مخاطبانتان به آنها کمک میکنید تا بتوانند دیدگاه خود را نسبت به کسب و کار شما دوباره ارزیابی کنند.