پیکسلر | شبکه اجتماعی برنامه نویسان

چطور می‌توانم برای کسب و کار خود برندسازی کنم؟

zeinab-hozouri 2 سال پیش

بسیاری از افراد تصورشان از بازاریابی فروش محصول یا خدمات است در حالی که پیش از فروش کار مهمتری برای انجام دادن دارید و آن بازاریابی است. در واقع برای رسیدن به فروش باید ابتدا مسیر بازاریابی را طی کنید. یکی از اولین و مهمترین مواردی که در ابتدای مسیر بازاریابی باید آن را در نظر بگیرید، برندینگ یا برندسازی است.

امروز می‌خواهم برایتان از برندسازی و اهمیت آن صحبت کنم و به دنبال آن شما را با مراحل  مختلف ساخت برند آشنا کنم.

برندینگ چیست و چه اهمیتی دارد؟

جف بزوس مدیر سایت آمازون، ثروتمندترین فرد دنیا تعریف ساده و قابل فهمی از برندینگ ارائه کرده است: «برندینگ یا برندسازی همان چیزی است که مردم در مورد شما می‌گویند.» در واقع تصویری که با شنیدن نام شما در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد، بیانگر برند شما است و هرآنچه که مخاطب را به یاد شما بیندازد، در حوزه‌ی برندینگ جای می‌گیرد. برندسازی یعنی ساخت همین تصویر و تعیین اینکه مخاطب در مورد شما چه فکری کند و با شنیدن و دیدن چه چیزهایی به یاد شما بیفتد.

عوامل زیادی مثل محیط کارتان، وب سایتتان، تبلیغاتتان آنلاین و آفلاینی که دارید و ... در ساخت برند شما و ایجاد تصویری خوب در ذهن مخاطب دخیل هستند. در نتیجه پروسه‌ی برندینگ چیزی نیست که یک شبه یا دو شبه به سرانجام برسد. شما باید برای برندسازی خود برنامه‌ریزی درست، هدفمند و طولانی داشته باشید.

به کمک برندسازی می‌توانید خود را به مخاطب‌هایتان معرفی کنید. تصمیم با شما است که مخاطب شما را چگونه ببیند و چه تصور و برداشتی از برند شما داشته باشد. به لطف برندسازی خوب می‌توانید اعتماد مخاطب را جلب کنید، مشتریانی وفادار برای خود بسازید و ... . در واقع برند شما هویت شما است و هویت شما همان چیزی است که شما را از سایر رقبا متمایز خواهد کرد.

چگونه برند خود را بسازم؟

برای برندسازی همانطور که گفتیم نیاز به زمان دارید و نمی‌توانید به یک باره و تنها با در نظر گرفتن یکی، دو مسئله برند خود را بسازید. برای برند سازی باید مراحل مختلفی را از سر بگذرانید که ادامه آن‌ها را با هم می‌خوانیم.

  • مخاطب‌های هدفتان را بشناسید

اولین کاری که برای برندسازی خود باید انجام دهید شناخت مخاطب‌هایتان است. وقتی بدانید چه کسانی هدف شما هستند، می‌توانید دریابید که نیازها و خواسته‌هایشان چیست و آن زمان است که می‌توانید برای رفع آن نیاز و خواسته‌ها راهکاری درست و هدفمند اتخاذ کنید.

با شناخت جامعه هدف خود می‌توانید داستانی برای برند خود طرح کنید منطبق با سلیقه، سن، رفتار و خواسته‌ی مخاطب‌ها باشند و با این کار راه خود را به ذهن مخاطب باز کرده‌اید.

  • هدفتان را مشخص کنید

بگذارید مخاطب‌ها بدانند که هدف کسب و کار شما چیست. آمده‌اید که چه کار کنید، چه چیزی برای ارائه دارید و ... . هدفتان است که شما را تعریف می‌کند. یادتان نرود هر آنچه در حوزه‌ی برندینگ شما جای دارد مثل لوگو، شعار و ... ، همگی باید منعکس کننده‌ی هدفتان باشد.

  • خود را متمایز کنید

درباره‌ی رقبایتان تحقیق کنید، عملکرد آن‌ها را بررسی کنید و دقت کنید که پا جای پای کسی نگذارید. اگر می‌خواهید برند شوید و موفق عمل کنید باید منحصر به فرد باشید. مشتری باید نقطه‌ی تمایز و برتری شما را ببیند. در برندسازی باید روی تفاوت‌ها تمرکز کنید نه روی شباهت‌ها و سعی کنید رفته رفته نه تنها در یک جنبه بلکه خود را در همه‌ی جوانب متمایز سازید.

  • برای خود راهنمای برند داشته باشید

راهنمای برند به شما خط مشی می‌دهد تا دیگر اجزای مرتبط با برندتان را هم در راستای آن پیش ببرید. حفظ این هماهنگی به شناخته شدن هر چه بیشتر برند شما کمک خواهد کرد. از راهنمای برندتان به عنوان الگویی برای انتخاب استراتژی‌ها و عملکردهای مورد نظرتان کمک بگیرید.

  • برند خود را معرفی کنید

بعد از اینکه توانسته‌اید مراحل بالا را به خوبی به انجام برسانید، نوبت به این می‌رسد که برند خود را از طریق کانال‌های مختلف به مخاطب عرضه کنید. می‌توانید از آن در سایت خود استفاده کنید یا در بسته‌بندی‌های خود آن را به کار گیرید، می‌توانید برای عرضه‌ی برند خود از طریق ایمیل اقدام کنید و حتی برند خود را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید.

برند خود را در همه‌ی آنچه به کسب و کارتان مرتبط است، لحاظ کنید به ویژه در سایتتان. به این ترتیب با به اشتراک‌گذاری آدرس صفحات سایتتان هم به گونه‌ای به تبلیغ برند خود پرداخته‌اید. دقت داشته باشید که این به اشتراک‌گذاری باید به کاربرپسندترین شکل انجام شود برای مثال آدرس‌ صفحات سایت را به کمک سرویس‌های کوتاه کننده لینک مثل ltgo بهینه کنید تا بهتر به نتیجه برسید. درباره‌ی این موضوع می‌توانید به مقاله‌های قبلی مراجعه کنید.

 

امیدوارم با خواندن این مقاله به درک درستی از برندسازی و نحوه‌ی ساخت آن رسیده باشید. در آینده بیشتر از این مبحث برایتان خواهم نوشت.

 

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید