پیکسلر | شبکه اجتماعی برنامه نویسان

نکته های مهمی برای از فیلمبرداری تا تدوین فیلم

سعید 2 سال پیش

بهترین و کم هزینه‌ترین نور برای فیلمبرداری نور خورشید است. اما مشکل نور خورشید هم شدت زیاد آن است و هم اینکه نمی‌شود میزان آن را کم و زیاد کرد. نور شدید باعث می‌شود قسمت‌هایی از تصویر خیلی روشن شوند و در عوض بخش‌هایی از تصویر که در سایه قرار دارند تاریک و سیاه به نظر برسند. برای حل این مشکل بهتر است این جور مواقع چند رفلکتور همراه خودتان داشته باشید.

 رفلکتورها وسایل ساده‌ای هستند و به خاطر سطح براقشان می‌توانند نور خورشید را به سمت دلخواه شما بازتاب دهند. مثلا در یک صحنه بازیگر در زیر سایه درخت قرار دارد و می‌خواهیم از او کلوز آپ بگیریم. با استفاده از یک رفلکتور میزان نور در پس زمینه و پیش زمینه تصویر تا حدی با هم برابر می‌شود و می‌توانیم تصویر مناسب تری داشته باشیم. 

روزهای ابری اگر خبری از باران نباشد وقت خوبی برای تصویر برداری هستند. این جور وقت‌ها ابرها مثل فیلتر شدت نور را ملایم می‌کنند و در اصطلاح می‌گویند کنتراست تصویر کم می‌شود. کنتراست نوری به معنای تضاد نور بین قسمت‌های روشن و تاریک تصویر است. 

هر چقدر میزان تضاد بیشتر باشد کنتراست تصویر هم زیادتر می‌شود و جزییات تصویری کمتری داریم. این تصاویر حسی از خشونت و اضطراب در مخاطب ایجاد می‌کنند و بر عکس تصاویر کم کنتراست باعث آرامش در نما می‌شوند. نورهایی که برای نورپردازی چهره استفاده می‌شوند با توجه به موقعیت و شدت شان اسم‌های متفاوتی دارند.

نور اصلی یا کی لایت، این نور در واقع قوی‌ترین نور در هنگام فیلمبرداری است و سوژه و صحنه را روشن می‌کند. نور اصلی می‌تواند نور خورشید و یا حتی یک چراغ مطالعه باشد. نور پرکننده یا فیل لایت، شدت نور فیل لایت نسبت به نور اصلی کمتر است. همانطور که رفلکتور به ما کمک می‌کند تا تاریکی‌های روی صورت بازیگر را تصحیح کنیم نور پرکننده برای کم کردن سایه‌ها در قسمت نیمرخ کم نور بازیگر استفاده می‌شود. نور پشت یا بک لایت، بک لایت یک نور موضعی است که از بالا و پشت سر بازیگر بر سر و شانه‌های او می‌تابد و یک خط نازک نورانی به دور او ایجاد می‌کند. 

نور بک لایت باعث می‌شود که سوژه از عناصر دیگری که در صحنه وجود دارند جدا شده و خاص و ویژه به نظر برسد. زاویه تابش نور بر روی بازیگرها نقش مهمی در نورپردازی دارد و حس و حال متفاوتی در بازی و شخصیت بازیگرتان ایجاد می‌کند. اگر این نور را از پایین بتابانیم باعث ایجاد ترس و هراس در چهره بازیگرتان می‌شود و اگر نور از بالا بتابد انگار که غم و رازی در شخصیت بازیگر وجود دارد و او را تا حدی مرموز می‌کند. 

حالا اگر از کنار به صورت او نور بدهیم به نظر می‌رسد که بازیگر مردد است و یا می‌خواهد چیزی را از ما پنهان کند. و در آخر نورپردازی از روبرو باعث می‌شود تصویر تخت و بدون سایه‌ای داشته باشیم. بد نیست با دو یا سه نور ساده تنگستن و از سه پایه‌های مناسب کمی تمرین نورپردازی کنیم. کافی است سوژه‌ای انتخاب کنید و بر روی صورت بازیگر نورهای متفاوتی بدهید. بهتر است در اندازه قاب‌های مختلفی این تمرین را تکرار کنید و ببینید هر زاویه چه تأثیری در تصویر دارد و آیا از زاویه‌های دیگر هم می‌شود نور بتابانیم و حس جدیدی را در بازیگر ایجاد کنیم؟

حال که این تنظیمات اولیه را انجام دادیم و توانستیم از سوژه هایی که در ابتدا مد نظرمان بود فیلمبرداری کنیم، نوبت به مرحله تدوین میرسد. اگر به تدوین فیلم برا نرم افزار ادوبی پریمیر پرو آشنا نیستید میتوانید از این لینک مراجعه کنید. و یا با استفاده از پروژه های آماده پرمیر توانایی خود را در ساخت و تدوین فیلم چند برابر کنید. با یک جستجوی ساده در اینترنت و یا مراجعه به این سایت میتوانید به تعداد زیادی از آنها دسترسی پیدا کنید

از این که در این پست آموزشی همراه ما بودید از شما ممنونم. منتظر آموزش های بعدی ما نیز باشید

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید

سلام دنیا