پیکسلر | شبکه اجتماعی برنامه نویسان

روانشناسی رنگ ها ( راز پشت پرده وب سایت های حرفه ای )

idiato 2 سال پیش

 

اگر اهل خرید از فروشگاه های اینترنتی هستید، آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چه رنگ هایی شما را تحت تاثیر قرار می دهند و مجبور به خرید کالا و یا محصولی می کنند؟ در وبسایت های فروشگاهی تمامی رنگ های به کار رفته (از دکمه ها گرفته تا بنر محصولات)؛ با دقت و توجه به روانشناسی رنگ ها به منظور تحت تأثیر قرار دادن بازدیدکنندگان انتخاب شده است.

ما انسان ها ، موجوداتی هستیم که غالب تصمیم گیری هایمان براساس مشاهدات شکل می گیرد، پس رنگ های اطرافمان بر این تصمیمات تأثیر زیادی می گذارد. بنابراین ، در یک فروشگاه اینترنتی ، دقت در روانشناسی رنگ هایی که چشم ها را به خود جلب می کنند ، بر خرید نیز تأثیر خواهد گذاشت.
برندهای معتبر هزینه و زمان زیادی را صرف مطالعه تاثیر روانشناسی رنگ ها روی بسته بندی محصول و طراحی وب سایتشان می کنند.

در تحقیقی مشخص شد که بازدیدکنندگان فروشگاه در 90 ثانیه اول ، تصمیم ناخودآگاه خود را برای خرید محصول یا عبور از آن می گیرند و بین 62 تا 90 درصد ارزیابی تنها بر اساس رنگ است.

 

مرجع رنگ هایی که جلب توجه می کنند

خودآگاه یا ناخودآگاه ، رنگها بر رفتار و واکنش مشتریان وب سایت تأثیر می گذارند. به عنوان مثال ، استفاده از رنگ سیاه در پس زمینه تجسم ترس ، رمز و راز است و پیامدهای بد و منفی را تداعی می کند. مطمئن شوید که از رنگ مشکی خالص به عنوان رنگ پس زمینه خود استفاده نمی کنید.

دفعه بعد که وارد رستوران یا یک فست فود شدید به رنگ های استفاده شده در محیط بیشتر دقت کنید. آیا رنگ قرمز یا نارنجی را می بینید؟ بله ، چون برمبنای روانشناسی رنگ ها هر دو رنگ ، بازیگوشی ، نشاط ، قدرت و گرما را القا می کند.

1vda8pNABnL1Rjoh1SyaaTPqa21aNdDoP1POMyJz.jpg

رنگ های گرم به کار رفته در فضای رستوران

 

تاثیر فرهنگ، طبقه اجتماعی و جنسیت بر تصمیم خرید کاربران

قبل از اینکه به خصوصیت و روانشناسی رنگ ها بپردازیم ، اجازه دهید ابتدا تفاوت های فرهنگی ، طبقاتی و جنسیتی را که بر تصمیم خرید بازدیدکنندگان وبسایت فروشگاهی شما تأثیر می گذارد ، بررسی کنیم.
وقتی صحبت از فرهنگ می شود ، رنگ ها می توانند معانی مختلفی داشته باشند و مشکلاتی را برای وب سایت شما ایجاد کنند.

به عنوان مثال ، در فرهنگ ما ایرانی ها رنگ سیاه نماد عزا و غم است اما کمی آنطرف تر در شرق آسیا ، رنگ سفید مختص مراسم تشییع جنازه است در حالی که اگر به سمت غرب حرکت کنید ، سفید رنگ عروسی و شادی است. در چین رنگ سفید نشان دهنده مرگ است ، در حالی که در برزیل رنگ بنفش بیانگر این مفهوم است.

 

در تحقیقی مشخص شد که در ایالات متحده ، مشتریان طبقه متوسط رنگ هایی را ترجیح می دهند که آشنا به نظر برسند ، مانند رنگ های آبی ، قرمز و سبز. در حالی که مشتریان سطح بالا و متمول تر تمایل خود را برای محصولاتی نشان می دهد که دارای رنگهای پر زرق و برق مانند طوسی ، لاجوردی ، بنفش و غیره هستند.

 

برمبنای روانشناسی رنگ ها، وقتی در مورد جنسیت صحبت می کنیم ، مردان تمایل به رنگ هایی با تناژ آبی و سبز را نشان می دهند. در حالی که زنان رنگ های گرم یعنی قرمز و نارنجی را ترجیح می دهند .

 

به عنوان یک قاعده کلی ، کشورهای دارای آب و هوای گرم رنگهای گرم مانند قرمز ، زرد و نارنجی را ترجیح می دهند ، در حالی که افرادی از آب و هوای سردتر تمایل بیشتری به انتخاب رنگهای سردتر مانند آبی ، سبز و بنفش دارند.


لیستی از رنگ ها را به همراه معانی آنها در اینجا می توانید مشاهده کنید:

  • رنگ سبز نشان دهنده طبیعت ، خنکی ، رشد و فراوانی است(در ایالات متحده و کانادا ، سبز با حسادت یا پول مرتبط است).
  • طلایی نشان دهنده اعتبار ، نخبه و مجلل بودن است.
  • رنگ صورتی به معنای نرم ، ایمن و شیرین است.
  • بنفش دلالت بر معنویت ، وقار و حق امتیاز دارد.
  • رنگ زرد خوشحالی ، نشاط و گرما را نشان می دهد.
  • همانطور که قبلاً گفته شد، براساس روانشناسی رنگ ها آبی حس اعتماد ، قابل اطمینان بودن و تعلق را در شما ایجاد می کند.
  • رنگ مشکی ظرافت ، رمز و راز ، و برانگیختگی جنسی را مشخص می کند.

 

رنگ هایی که می توانند باعث فروش هرچیزی بشوند!

آیا می دانید برخی رنگ ها بر عادت خرید ما تأثیر می گذارند؟

  • برای اطمینان از فروش سریع محصول ، رنگ هایی مانند قرمز ، نارنجی ، مشکی و آبی رویال (آبی مایل به ارغوانی روشن) را به کار ببرید.
  • خریدارانی که دنبال محصولات ارزانتر هستند به رنگ های سبزآبی تیره ، صورتی ، آبی روشن و سرمه ای به خوبی واکنش نشان می دهند.
  • براساس روانشناسی رنگ ها، خریداران معمولی به خوبی به رنگ های صورتی ، رز(بین قرمز و سرخابی) و آبی آسمانی واکنش نشان می دهند.
  • برای کودکان و نوجوانان ، استفاده از رنگ های اصلی یک انتخاب محتاطانه است ، در حالی که قرمزها ، آبی ها ، صورتی ها و زردها در تماشای مخاطبان بالغ کار فوق العاده ای انجام می دهند و به آنها کمک می کند تا به یک برند اعتماد کرده و سر کیسه را شل کنند.

 

روانشناسی رنگ ها در وبسایت های فروشگاهی

اگر قصد راه اندازی یک وبسایت فروشگاهی را دارید لازم است کمی در انتخاب رنگ محتاط تر باشید.

  • برای وبسایت های فروش محصولات آرایشی و بهداشتی ، رنگهای توصیه شده صورتی ، آبی کودکانه (#89CFF0) و سبز روشن است چون بیشتر محصولات زیبایی غالباً برای خانم ها تولید می شود و رنگ های یادشده برای این دسته از مخاطبان عالی است.
  • برای محصولات معتبر و باارزش تر ، محصولات مانند صنعت خودرو از رنگ مشکی ، نقره ای و طلایی استفاده می کنند.
  • براساس روانشناسی رنگ ها؛ مارک های تجاری که در حوزه سلامت و محیط زیست متمرکز هستند به طیف سبز ، آبی و زرد تمایل بیشتری دارند.

 

اگر در انتخاب رنگ برند، سلیقه و علاقه خود را لحاظ کنید، ممکن است رنگ مناسب بازار هدف خود را نادرست انتخاب کنید.


همه ما بارها از سایت هایی با ترکیب رنگ ناخوشایند بازدید کرده ایم. وبسایت هایی که در طراحی و پیاده سازی آنها توجه چندانی به روانشناسی رنگ ها نشده است. من تعدادی از سایت هایی که انتخاب رنگ آنها براساس سلیقه صاحبشان بوده به یاد دارم. وجه مشترک همه ی آنها این است که چشم مخاطب را به شدت اذیت می کنند و خواندن نوشته های آنها بسیار سخت و آذار دهنده است.

از طرف دیگر استفاده از تعداد رنگ های زیاد و ترکیب اشتباه رنگ ها هم می تواند خریداران را سردرگم کند که در نهایت منجر به انصراف از خرید می شود .
 

بر اساس اصول روانشناسی رنگ ها به طور متوسط ، حداکثر باید فقط سه رنگ (یا سایه آن رنگ ها) را انتخاب کنید. حتی می توانید از تناژهای مختلف رنگ در کل وب سایت استفاده کنید. هدف اصلی این است که طرح های رنگی وب سایت در کل وب سایت سازگار باشد.


وقتی صحبت از انتخاب رنگ ها می شود ، آزمون و خطا کلید اصلی است. تا زمانی که آن را آزمایش نکنید ، نمی توانید بدانید مخاطبان شما چگونه به رنگ های شما واکنش نشان می دهند. درست مانند زمانی که چندین تبلیغ را در یک گروه آزمایش می کنید ، باید بفهمید کدام رنگ ها بیشتر به شما خدمت می کنند.

 

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید

در مجله اینترنتی ایدیاتو، وجه اشتراک تمامی رویدادهای فناورانه، تحقیقات علمی ،آثار هنری و مقالات همگی یک چیز است : “خلاقیت و نوآوری” .