اصول سئو در تولید محتوا چیست؟

marketerha 3 هفته پیش

اصول سئو در تولید محتوا قطعاً یکی از روش‌های هدفمند برای جذب مشتریان بالقوّه در فضای دیجیتال به حساب می‌آید. در این مدّت دوستانِ زیادی در مورد اصول سئو در تولید محتوا و نحوه تولید یک محتوای سئو شده سوال کرده بودند که در این مقاله می خواهم به طور مفصّل به این موضوع بپردازم.

پیش از هر چیز بگویم که تمام روش‌هایی که در این مقاله گفته‌ می‌شود را در پروژه‌های سئو و بهینه سازی تست کرده‌ایم و نتیجه تجربیّات خودمان را در این مقاله با شما به اشتراک می‌گذاریم. اما قبل از هر چیز یک سوال مهم برای همه ما وجود دارد که واقعاً یک “محتوای سئو شده” چه معنایی دارد و اصلاً تولید محتوا بر اساس سئو می تواند چه مزیّت هایی برای رشد کسب و کار آنلاین ما داشته باشد؟

tIoyh8Z7yoZYAnUEt49imj2aCyEygd5RjDdZ6ZYi.webp

تولید محتوای سئو شده چیست؟

همه ما می‌ دانیم که موتور جست و جوی گوگل، قواعد و اصولی دارد که همین اصول حرفه‌ای می‌تواند محتوای شما را نسبت به سایر رقبا متمایز کند. اگر شما بتوانید یک محتوای قدرتمند بر اساس الگوریتم ها و اصول موتور جست و جوی گوگل طرّاحی و تولید کنید، قطعاً خواهید توانست در رتبه‌های برتر قرار بگیرید و نتیجه آن هدایت هر چه بیشتر مشتریان و بازدیدکنندگان هدفمند به سمت آن محتوا در وب‌سایت شما خواهد بود و نتیجه نهایی افزایش فروش، بهبود برندینگ، دیده شدن و… کسب و کار شما را در پی خواهد داشت. بنابراین بهتر است که اصول سئو در تولید محتوا را بیاموزیم تا بدانیم که چطور می‌توان یک محتوای هدفمند طرّاحی و تولید نمود.

 

تفاوت سئو و تولید محتوا چیست؟

ماجرا از این قرار است که تولید محتوا، یکی از بخش های مهم سئو به حساب می آید. هنوز هم که هنوزه، گوگل با وجود پیشرفته کردن تمام الگوریتم های خود، محتوای متنی را بیش از همه فرمت ها درک می کند چون متن مادر همه فرمت ها در وب است.

هنوز شما به کمک تعریف متن ALT برای تصاویر، مفهوم تصاویر را به گوگل می فهمانید و البته در کنار استفاده از اسکیماها و سایر تریگرها به گوگل نشان می دهید که محتوای صفحه دقیقاً چیست و هر کدام چه فرمتی دارد.

تولید محتوا، سوخت سئو است. زمانی که شما می خواهید وبسایت خود را برای موتورهای جست و جو بهینه کنید، علاوه بر اینکه باید سئو تکنیکال، On Page  ، Off Page و… را تصحیح کنید، همچین باید روی تولید محتوای کاربرپسند و مشکل گشا تمرکز کنید.

یکی از ساده ترین روش های ایجاد تمایز در اصول تولید محتوای متنی، سرچ عبارت کلیدی مورد نظر شما و بررسی نتایج ۱ تا ۱۰ گوگل است.

به عنوان مثال فرض کنید می خواهیم کیفیت محتواهی ۵ لینک برتر گوگل را بررسی کنیم، کافیست عبارت کلیدی مورد نظر را در گوگل جست و جو کرده و تک تک صفحات را باز کنیم.

کیفیت محتوا را بر اساس موارد زیر بررسی کنید:

  • به تعداد کلمات لینک های ۱ تا ۵ دقت کنید.
  • این صفحات را از نظر تعداد و نوع تصاویر بررسی کنید
  • سعی کنید استراتژی لینک های داخلی را متوجه شوید
  • آیا در صفحه از المان های بصری (ویدیو و…) استفاده شده ؟
  • علاوه بر متن چه مواردی توانسته به رشد رتبه محتوا کمک کند

اهمیّت رعایت اصول سئو در تولید محتوا

وقتی شما بتوانید در بخش بلاگِ کسب و کار اینترنتیِ خود محتواهای سئو شده تولید کنید که دردی از مخاطب برطرف کند، رفته رفته به مشتریان بالقوّه کسب و کار شما افزوده خواهد شد.
البته این دیگر هنر شماست که بتوانید بازدیدهای هدفمند هدایت شده به سمت وب‌سایت خود را هدر ندهید و حداقل به شیوه‌ای هوشمندانه آدرس ایمیل و یا شماره همراه بازدید کنندگان را دریافت کنید تا در روز‌های آتی بتوانید با این مشتریان بالقوّه در ارتباط باشید و آن‌ها را دوباره به وب‌سایت خود باز گردانید و حتّی آن‌ها را به یکی از بازدیدکنندگان حرفه‌ای وب‌سایت خودتان تبدیل کنید.
هر چه بیشتر بتوانید این افراد را در ارتباط های بعدی (ایمیل مارکتینگ یا پیامک مارکتینگ) به سمت صفحات هدفمند وب‌سایت خود هدایت کنید، احتمال تبدیل این افراد به مشتری را بیشتر و بیشتر خواهید کرد.

درک نیاز مخاطب قبل از شروع تولید محتوا

اینکه ما بدانیم دقیقاً درد و نیاز مخاطب و مشتریان بالقوّه ما چیست، اولین گامی است که در مسیر یادگیری اصول تولید محتوای سئو شده برمی‌داریم.
یک فرد زمانی در گوگل جست و جو می‌کند که یک مشکل یا سوالی ذهنش را درگیر کرده باشد و می خواهد آن مسئله را برای خود برطرف کند. حال اگر محتوای شما نتواند به صورت جامع و کامل نیاز مخاطب را برطرف کند، قطعاً پنجره صفحه وب‌سایت شما را می‌بندند و شاید برای همیشه با کسب و کار و برند شما خداحافظی کند. این مسئله زمانی پر رنگ‌ تر می‌شود که ما بدون تحقیق درست در مورد مسئله یا مشکل مخاطب، شروع به تولید محتوا کنیم یا به عبارتی دیگر، “محتوای کیلویی” تولید کنیم.
همین می‌شود که حتّی اگر به صورت موقّت هم در نتایج نخست گوگل جای بگیریم، گوگل به زودی متوجّه کیفیّت پایین محتوای ما شود و همین موضوع باعث افت رتبه شدید آن صفحه در گوگل شود یا اینکه محتواهای بهتر و متمایزتر از شما، جای آن صفحه را گرفته و شما را به عقب برانند.

تحقیق کلمات کلیدی به صورت هدفمند

امّا راه حل اصلی درک نیاز مخاطب، “تحقیق کلمات کلیدی” است که در مسیر اصول تولید محتوای سئو شده حتماً باید در نظرش بگیریم.
مشتریان بالقوّه ما با کمک “عبارات” کوتاه و طولانی برای رفع نیازهای خودشان در گوگل جست و جو می‌کنند و به دنبال رفع نیازها و مشکلاتشان هستند. حال اگر ما بیاییم و با کمک ابزارهای تحقیقات کلمات کلیدی یک محتوای سئو شده تولید کنیم، قطعاً یک گام از سایر رقبای خود که بدون در نظر گرفتن این موضوع شروع به تولید محتوا می‌کنند جلوتر هستیم.

 

استفاده از کلمات کلیدی در تگ‌‌های مهم

بعد از درک نیاز و تحقیقات در مورد کلمات کلیدی، می‌رسیم به استفاده کلمات کلیدی در تگ‌های مهم (همچون تگ‌های H1 و H2 و …) . می‌دانیم که ما در کدهای HTML صفحات وب‌سایتمان ۶ نوع تگ H داریم که شماره های آن از ۱ تا ۶ ادامه دارد و میزان اهمیّت ۳ تای اول یعنی (H1 و H2 و H3) نزد گوگل اهمیّت بسیار بیشتری دارد.
نکته اول اینکه هر صفحه وب‌سایت عموماً روی یک عبارت کلیدی اصلی سئو می‌شود و با کمک اصول سئو در تولید محتوا، سعی می‌شود که در نتایج نخست گوگل قرار گیرد. معمولاً عنوان اصلی صفحه، داخل تگ h1 قرار می‌گیرد و زیر عنوان‌ها در تگ h2 جای دارد. البته اگر برای تگ‌های h2 هم زیر عنوان‌هایی داشته باشیم بهتر است که آن‌ها را در تگ h3 قرار دهیم.
به این شکل است که با کمک بهینه سازی این تگ‌ها، یک محتوای سئو شده تهیه می‌کنیم که مورد پسند ربات‌های گوگل هم هست و بهتر می‌توانند متوجّه شوند که موضوع محتوای شما چیست و چه رنک و رتبه ای به آن اختصاص دهند.
نکته مهم: حتماً سعی کنید که از عبارات کلیدی اصلی و عبارت مشابه و نزدیک به عبارت کلیدی اصلی صفحتون در تگ‌های H استفاده کنید. (به خصوص اینکه حتما عبارت کلیدی اصلی در تگ h1 آورده شود.)

کلمات مشابه یا LSI چیست؟

فرض کنید یک فرد در گوگل عبارت “سفارش کیک تولّد” را جست و جو می‌کند، حال اگر شما در متن محتوای خودتان در وب‌سایت از عباراتی همچون “کادوی تولّد” ، “جشن تولّد” ، “بادکنک تولّد” و… استفاده کرده باشید، گوگل خیلی خیلی راحت‌تر می ‌تواند تشخیص دهد که شما در مورد چه موضوعی می‌نویسید و کار ربات‌های گوگل را بسیار ساده تر خواهید کرد. پس توصیه می‌شود در کنار استفاده از عبارات کلیدی اصلی، از عبارات مشابه حتماً استفاده کنید.

محل‌های مهم عبارات کلیدی در محتوا

مهم است که ما عبارت کلیدی اصلی محتوای خود را در کجای محتوا قرار می دهیم که برای اصول سئو در تولید محتوا مطرح خواهد شد.
نکته اول اینکه بهتر است عنوان محتوای ما با “عبارت کلیدی اصلی” آغاز گردد. و این متد در تگ “Title” و تگ “H1” و تگ متای توضیحات آورده شود.
نکته دوم اینکه: بهتر است در پاراگراف آخر هم از عبارت کلیدی اصلی استفاده گردد و این یکی دیگر از اصول سئو در تولید محتوا به حساب می‌آید.
نکته سوم اینکه دیگر زمان آن روزها که به تعداد زیاد عبارت کلیدی اصلی محتوای خود را در صفحه تکرار می‌کردیم، گذشته و به این کار “ keyword stuffing ” گفته می‌شود و قطعاً اگر گوگل متوجّه شود که شما به تکرار زیاد عبارت کلیدی محتوا، قصد رتبه گرفتن دارید، معکوس عمل خواهد کرد و اتفاقاً رتبه شما کاهش خواهد یافت و حتّی ممکن است از سوی گوگل جریمه شوید.
نکته چهارم اینکه حتماً از عبارات کلیدی LSI استفاده کنید تا بتوانید در سایر عبارات مشابه هم رتبه بگیرید.

نکته پنجم اینکه حتما سعی کنید حداقل یک بار عبارت کلیدی اصلی خود را در صفحه “Strong” کنید. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید، زمانی که با موس عبارت کلیدی را انتخاب کنید، و دکمه “B” را بزنید، خواهید توانست این کار را انجام دهید.

اصول سئو تصاویر در محتوا

در فرآیند اصول سئو در تولید محتوا، تصاویر جایگاه ویژه‌ای دارند. می دانید که گوگل یک فیلتر دسته بندی برای نمایش تصاویر دارد و می‌توان انتخاب کرد که به جای نمایش لینک‌های متنی، تصاویر را مطابق با عبارت جست و جو شده ما نمایش دهد. حال ما می توانیم از این فرصت برای تولید محتوای سئو شده استفاده کنیم و با تولید و بهینه سازی تصاویر، به گونه‌ای هدفمند بازدید کننده هدفمند جذب کنیم.

تولید تصاویر اورجینال

یکی از کارهایی که برای گوگل خیلی ارزشمند هست، تولید تصاویر اورجینال هست. سعی کنید تصاویری در وب‌سایتتان منتشر کنید که از دید گوگل تکراری نباشد و قبلاً در یک وب‌سایت دیگری منتشر نشده باشد.
یکی از ترفند‌های ساده برای تولید تصاویر اورجینال، این است که با کمک نرم افزار فتوشاپ تصاویر قبلی منتشر شده در گوگل را تغییر دهیم به گونه‌ای که تبدیل به یک اثر جدید شود. در این صورت گوگل آن را به نام شما ثبت خواهد کرد و قطعاً در افزایش رتبه آن صفحه در گوگل تاثیر خواهد داشت.

کاهش حجم تصاویر ( تگ H3 است )

یکی دیگر از اصول سئو تصاویر در تولید محتوا، این است که با کمک ابزارهای کاهش حجم، میزان حجم تصاویر را کاهش دهید. (می توانید از وب‌سایت‌هایی همچون Tinypng.com برای کاهش حجم تصاویر کمک بگیرید.) وقتی که شما حجم تصاویر را بهینه می کنید، تاثیر بسیار زیادی در افزایش سرعت بارگزاری صفحات سایت شما خواهد داشت و این خودش یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش رتبه سایت شما در گوگل است.

مشاهده ادامه مقاله اصول سئو در در تولید محتوا در لینک زیر:

 www.marketerha.com/seo-in-content-creation

 

 

 

 

 

 

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید

marketerha

سلام دنیا