ساختار تولید محتوای متنی مانند اسکلت برای بدن است. اگر با هدف انتقال پیام-هر پیامی- متنی مینویسید، بدون ساختارمند بودن آن، ممکن است خوانندگان خود را در میانه راه از دست دهید. به همین دلیل معمولاً محتواها، با مقدمه آغاز میشوند، به اصل مطلب و جزئیات آن میپردازند و در نهایت با یک نتیجهگیری یا جمعبندی، به پایان میرسند. .
اسکلت و ساختار بندی تولید محتوای متنی از قسمت های مختلف تشکیل شده در ادامه همراه با پلتفرم فریلنسری دیجیتال مارکتینگ بومران همراه باشید.
ساختار کلاسیک
ساختار کلاسیک خیلی ساده و ابتدایی است اما ساختاری قدیمی و پایهای محسوب میشود! این ساختار محتوا نویسیِ کلاسیک است که باعث شکل گرفتن ساختارهای دیگر شده است.
- مقدمه
- بدنه اصلی
- نتیجه
ساختار کلاسیک X10
این ساختار شبیه انشاهای دوران مدرسه است! بدنه نوشتار در این نوع، بسیار طولانیتر است و به جزئیات توجه بیشتری شده است. از میان دو ساختار کلاسیک، این نوع محتوا نویسی، از اسکلت قویتری برخوردار است. در سایت انجام پروژه این موارد توسط فریلنسرها در نظر گرفته میشود.
- مقدمه
- چه کسی/چه چیزی/کجا/کی/چگونه
- نقل قول ها و نظرات کارشناسی
- فکر و نظر شما
- نتیجه و فراخوان عمل
در سایت فریلنسری دورکار این موارد توسط متخصصان رعایت میشود.
ساختار مقایسهای
اگر قصد مقایسه بین دو موضوع را دارید، یکی از محبوبترین مدلهای نگارش، همین ساختار مقایسهای است که در حوزههای مختلف کاربرد دارد.
- مقدمه
- توضیحات آیتم 1
- مزایای آیتم 1
- معایب آیتم 1
- توضیحات آیتم 2
- مزایای آیتم 2
- معایب آیتم 2
- توصیه های شما
- نتیجه و فراخوان عمل
مصاحبه
مصاحبه را میتوان ساختار تکامل یافته سوال و جواب در مصاحبههای قدیمی دانست که الان بخش تفسیر هم به آن اضافه شده. البته ممکن است در برخی متون، سوال و جوابها بدون بخش تفسیر رها شوند، که اشکالی ندارد.
- مقدمه: چه کسانی هستند؟/چه کاری میکنند؟
- سوال
- جواب
- تفسیر/بحث
- سوال
- جواب
- تفسیر/بحث
- جمع کردن
- نتیجه و فراخوان عمل
برای ارتباط با بهترین مشاور بازاریابی آنلاین میتوانید با بومران در ارتباط باشید.
بررسی محصولات
بسیار از افراد پیش از خرید، آن را در اینترنت جستجو میکنند و نظرات حول محور آن محصول را مطالعه میکنند. از همین رو 90% از خریداران یک محصول، از طریق بازخوردها و نظرات فضای مجازی اقدام به خرید میکنند! به همین دلیل این سبک از محتوا روی کسب و کار مربوطه تاثیر به سزایی دارد. از آنجایی که این نوع محتوا، خریدار را ممکن است تا محل کسب و کار هم بکشاند گفته میشود که روی Local SEO هم تاثیر دارد.
- مقدمه: محصول چیست؟
- امکانات
- از چه چیز آن خوشتان میآید؟
- از چه چیز آن خوشتان نمیآید؟
- بررسی ها/نظرات شخص دیگر
- پیشنهادات شما
- نتیجه و فراخوان عمل
بررسی کتاب
درباره یک کتاب، افراد مختلف نظرات متفاوتی دارند. شما میتوانید با اعلام نظر خودتان نوشتهتان را از دیگران متمایز کنید. شما میتوانید با نتیجهگیری خود خواننده را به سمت خرید کتاب سوق دهید.
- مقدمه ای بر کتاب و نویسنده
- خلاصه نکات اصلی
- چه چیزی از کتاب رو دوست داشتید و چی ازش یاد گرفتید؟
- چه چیزی رو از کتاب دوست نداشتید؟
- توصیههای شما
- نتیجه و فراخوان عمل
راهنمای چگونگی
همواره مشکلی وجود دارد که مردم به دنبال راهنما و دستورالعملی برا حل آن هستند. حتی شروع مقاله با "چگونه ... " به گوگل نشان میدهد که شما به دنبال ارائه نحوه انجام کاری هستید و قصد دارید آن را بیاموزید.
- مقدمه: مشکل چیه؟
- راه حل ایده آل چیه؟
- قدم 1
- قدم 2
- قدم 3
- نتیجه پایانی
- جمع بندی و فراخوان عمل
مطالعه موردی
زمانی که در محتوای خود یک نمونه ذکر میکنید در واقع برای مشتریانتان ایجاد ارزش میکنید. در سال 2012 این ساختار نوشتاری تا 70% روی کاربران تاثیرگذار بوده؛ و یکی از 4 تاکتیک تاثیرگذار بر مشتریان به شمار میرفته.
- مقدمه: شرکت/شخص کیست؟
- چالشهایشان چه بوده؟
- راهحلهایشان چه بوده؟
- نتایج/خروجی چه بوده؟
- جمع بندی و فراخوان عمل
freelancer های تولید محتوا با توجه به این ساختارها مطلب تولید میکنند.