پیکسلر | شبکه اجتماعی برنامه نویسان

مشاور کسب و کار

abdizadeh 5 ماه پیش

مشاور کسب و کار به عنوان یک فرد، نزدیکانه با صاحبان و مدیران شرکت ها همکاری می کند تا در بهبود عملکرد و کارایی آنها کمک کند. مشاوره کسب و کار شامل ارائه کمک در شناسایی، رسیدگی و غلبه بر موانع برای دستیابی به اهداف شرکت می باشد.

چگونه مشاور کسب و کار شویم؟

به مشاور کسب‌وکار در انگلیسی Business Consultant گفته می‌شود و از مشاغلی است که این روزها پیشرفت زیادی کرده است. احتمالاً شما هم در شبکه‌های اجتماعی مختلف بارها دیده‌اید که افراد زیادی عنوان مشاور کسب‌وکار را یدک می‌کشند.

بسیاری از این پیج‌ها افرادی کلاه‌بردار هستند که فقط به‌دلیل تقاضای بالای این شغل، بدون تجربه و تخصص کافی وارد این مسیر شده‌اند.

اگر با دیدن این افراد برای شما هم این سؤال ایجاد شده است که چگونه مشاور کسب و کار شویم، ساده‌ترین جواب این است که مثل این افراد، اعتمادبه‌نفس خود را تقویت کنید و کلاه‌بردار باشید! اما جواب سخت چیز دیگری است.

همین که شما در این لحظه در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالاً به‌دنبال جواب ساده نیستید. پس برای رسیدن به جواب سخت‌تر با این مقاله همراه باشید.

مهارت‌های مورد نیاز برای یک مشاور کسب‌وکار

در بخش قبل، زمانی که می‌خواستیم به این سؤال پاسخ دهیم که چگونه مشاور کسب و کار شویم، از اهمیت یادگیری برخی از مهارت‌ها صحبت کردیم. برای مثال، شما به‌عنوان یک مشاور باید مهارت‌های ارتباطی خوبی داشته باشید.

شما باید بتوانید به‌‌صورت واضح، ایده‌هایتان را به مشتری انتقال دهید و نیازهای او را به‌خوبی درک کنید تا بتوانید به او یاری برسانید. برخی دیگر از مهارت‌هایی که باید داشته باشید، به شرح زیر است:

  • لیدرشیپ یا رهبری
  • مهارت مشاوره
  • کار تیمی
  • حل مسئله
  • سواد فناوری اطلاعات
  • توانایی کار تحت فشار زمانی و رسیدن به ددلاین‌ها
  • پرسش‌گری
  • توانایی تجزیه‌وتحلیل و درک داده‌ها
  • خلاقیت
  • هوش تجاری
  • مهارت‌های بین فردی
  • مهارت‌های ارتباط کلامی و نوشتاری خوب
مشاور-کسب-و-کار

مشاور-کسب-و-کار

چه مشاغلی به مشاوره کسب و کار نیاز دارند؟

تقریباً هر کسب و کاری می‌تواند از خدمات یک مشاور تجاری بهره‌مند شود. اما برخی موارد، می‌تواند مهم‌ترین فایده را از مشاوره کسب و کار به‌دست آورند:

۱. استارتاپ‌ها: استفاده از مشاوران برای تکمیل برنامه‌ریزی و شروع قوی.

۲. کسب و کارهایی که برای مدتی فعال بوده‌اند: می‌توانند از دیدگاهی تازه بهره ببرند و با کمک مشاوران، نقاط ضعف خود را شناسایی و بهبود بخشید.

۳. شرکت‌هایی که کمپین‌های جدیدی را شروع می‌کنند: می‌توانند از تحقیقات و تخصص مشاوران در زمینه مشخص‌سازی و بهبود کمپین‌های خود استفاده کنند.

۴. کسب و کارهایی که بر رشد متمرکز هستند: می‌توانند با کمک مشاوران، استراتژی‌های بهبود و توسعه را تعیین کنند و از مهارت‌های استراتژیک آنها بهره‌برداری کنند.

۵. سازمان‌هایی که اهداف مالی خود را برآورده نمی‌کنند: می‌توانند یک مشاور کسب و کار را به‌کار بگیرند تا مسائل مالی خود را بررسی کنند و راهکارهای مناسب را ارائه دهند.

۶. شرکت‌هایی که یک بخش جدید اضافه می‌کنند: می‌توانند برای برنامه‌ریزی، راه‌اندازی و استخدام کارمندان مناسب آن بخش از خدمات مشاور کسب و کار بهره ببرند.

مشاور-کسب-و-کار

مشاور-کسب-و-کار

‌مزایای مشاوره کسب و کار چیست؟

استفاده از خدمات یک مشاور کسب و کار می‌تواند برای یک شرکت مزایای فراوانی را به همراه داشته باشد. برخی از مهمترین این مزایا شامل استفاده از دیدگاه بیرونی، بهره‌گیری از تجربه و تخصص مشاور در کار با مشتریان و صنایع دیگر، حصول کمک در آغاز پروژه‌ها و دسترسی به منابع مورد نیاز برای تحقق آنها، و موارد دیگر است.

مشاوران کسب و کار عموماً با صنایع مختلف و مشتریان متنوعی همکاری می‌کنند. این به آنها اجازه می‌دهد تا به ایده‌ها و دانش ارزشمندی دسترسی پیدا کنند که از تجربیات خود در کار با سایر صنایع به دست آورده‌اند و توانایی استفاده از آنها در صنعت جدید را داشته باشند.

طراحی کمپین‌ها و طرح‌های تجاری جدید ممکن است چالش‌برانگیز و زمان‌بر باشد. مشاوران کسب و کار کمک می‌کنند تا این برنامه‌ها را به صورت سریع‌تر و روشن‌تر توسعه داده و در مسیر عملی‌سازی آنها به شما کمک می‌کنند.

مشاوران کسب و کار ممکن است نقاط قوت و ضعف شرکت شما را که به دلیل پرداختن به جزئیات روزمرگی ممکن است از دیدگاه شما دور شده باشید، به شما نشان دهند.

حفظ بودجه برای موفقیت یک شرکت ضروری است. مشاوران کسب و کار می‌توانند به شما کمک کنند تا ضعف‌های مالی شرکت خود را شناسایی کرده و راهکارهای خلاقانه‌ای برای بهبود آنها ارائه دهند.

با استفاده از مشاوره شروع کسب و کار، شما فرصت دستیابی به برنامه بازاریابی هدفمندی را با تحقیق در مورد مشتریان و بازار مورد نظرتان خواهید داشت که به شما کمک می‌کند در جذب مشتریان و افزایش فروش موثرتر عمل کنید.

استفاده از مشاوره راه‌انداری کسب و کار به شما این امکان را می‌دهد که در طول پروژه‌های مختلف از تجربیات شخصی آگاه استفاده کنید و از منابع داخلی و خارجی بهتری بهره‌برداری کنید، حتی از وجود آنها ممکن است شما آگاه نباشید.

هزینه مشاوره کسب و کار چقدر است؟

هزینه و درآمد یک مشاور کسب و کار به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل تجربیات و رزومه کاری مشاور، صنایعی که در آنها کار کرده است و مهارت‌های خاصی که ارائه می‌دهد می‌شود. هزینه‌های مشاوره و قیمت‌گذاری را می‌توان به روش‌های مختلفی ساختاربندی کرد. اما همانطور که در اکثر مشاغلی که خدمات ارائه می‌دهند، چالش اصلی قیمت‌گذاری پیشنهادات آنها است.

قیمت‌گذاری محصولات ساده‌تر از قیمت‌گذاری خدمات است زیرا می‌توان به راحتی هزینه‌های تولید محصولات را ردیابی کرد. با این حال، برآورد کردن هزینه خدمات چالش‌برانگیزتر است زیرا تعیین ارزش خدمات، شامل زمان، کارکنان و تخصص می‌شود که به صورت ذهنی ارزیابی می‌شوند.

با توجه به این مسئله، مشاوران مختلف از تکنیک‌های متفاوتی برای قیمت‌گذاری خدمات خود استفاده می‌کنند. در ادامه به دو نوع روش ارائه خدمات مشاوره کسب و کار می‌پردازیم.

استخدام مشاور

مواردی وجود دارد که خدمات مشاوره به طور مداوم لازم است. در چنین شرایطی، قرارداد تمام وقت مناسب‌تر است. برخی از مشاورانی که به صورت مکرر خدمات ارائه می‌دهند، شامل مشاوران حقوقی، مشاوران فناوری اطلاعات و حتی مشاوران مالی هستند. شما هزینه مشاوره را از قبل پرداخت می‌کنید تا اطمینان حاصل کنید که مشاور شما در هر زمان که به مشاوره یا کمک نیاز داشتید، در دسترس خواهد بود.

هزینه‌های استخدام مشاور تمام وقت معمولاً براساس نرخ پروژه محاسبه می‌شود، اما قرارداد ماهانه ممکن است شامل نرخ تخفیفی نیز باشد. قراردادهای ماهانه یک جریان منظم درآمد را برای مشاور تضمین می‌کنند، بدون نیاز به هزینه‌های اضافی فروش و بازاریابی برای جلب پروژه.

اگر قصد استخدام تمام وقت یک مشاور را دارید، بهتر است ابتدا از مشاوره ساعتی یا پروژه‌ای استفاده کنید و اگر از روند کار راضی بودید، با او قرارداد طولانی‌تری ببندید. بعضی از مشاوران تنها برای قراردادهای طولانی در دسترس هستند. در این مواقع، بهتر است درباره پروژه‌های قبلی مشاور کسب و کار تحقیق کنید و با توجه به این واقعیت که نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه در کاوش کسب و کار وجود دارد، به سمت قرارداد و تعهد بلندمدت حرکت کنید.

بهترین گزینه این است که بر اساس ارزشی که مشاور برای کسب و کار شما ایجاد می‌کند، به او هزینه پرداخت کنید، نه فقط بر اساس زمان صرف شده یا راهکارهایی که به شما ارائه می‌دهد.

‌نتیجه

مشاوره کسب و کار یک فعالیت بسیار ارزشمند است که می‌تواند به پیشرفت و بهبود کسب و کارها کمک کرده و آنها را به سطح بالاتری ارتقاء دهد. مشاوران با تجربیات منحصر به فردی که در این زمینه دارند، به کسب و کارها کمک می‌کنند تا با چالش‌هایی که در راه رسیدن به اهداف شرکت با آن مواجه هستند، مقابله کنند و آنها را بهبود بخشند.

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید

سلام دنیا