نکات کلیدی برای طراحی سایت فروشگاهی

number1text 1 ماه پیش

قانون اول تجارت الکترونیک این است که اگر مخاطبان نتوانند محصول را پیدا کنند نمی‌توانند آن را بخرند. رعایت اصول تجربه کاربری در طراحی سایت فروشگاهی به کاربر سایت کمک می‌کند که محصول موردنظر خود را در کمترین زمان پیدا کند. در ادامه نکات طراحی سایت که کاربرد دارد را توضیح خواهیم داد.

۱. ریسپانسیو باشید

از مهم‌ترین نکات طراحی سایت واکنشگرا یا ریسپانسیو بودن یک سایت است. منظور از ریسپانسیو بودن یک سایت این است که یک سایت در نمایش موبایل و تبلت دچار به‌هم‌ریختگی نشود و آیتم‌ها به‌درستی نمایش ‌یابد تا کاربر برای کار با سایت نیازی به اسکرول افقی نداشته باشد. 

۲. با نویگیشن در دریا گم نمی شوید.

Navigation یا ناوبری یا راهبری صحیح در طراحی سایت به کاربر سایت کمک می‌کند تا قسمت‌های مختلف سایت را به سادگی پیدا کند و از همان مسیری که رفته به صفحه اصلی بازگردد و در میان صدها دسته‌بندی یک سایت فروشگاهی گم نشود.

۳. در صفحات خالی کاربر را راهنمایی کنید

در سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها صفحاتی وجود دارند که صفحات خالی نامیده می‌شوند. صفحات خالی صفحاتی هستند که در ابتدای عضویت کاربر خالی بوده و به‌واسطه هر بار فعالیت‌ کاربر به محتوای این صفحات افزوده می‌شود؛ مانند صفحه سبد خرید، سفارشات، پست‌ها و غیره. این صفحات با  آنکه صفحات خالی نام دارند اما نیازمند داشتن دو ویژگی هستند:

آیکن

توضیح

 فضای خالی این صفحات نیازمند داشتن یک آیکن و یک توضیح کوتاه هست که دلیل خالی بودن این صفحه را به‌اختصار توضیح دهد و کاربر را برای انجام یک فعالیت راهنمایی کند.

۴. فضای بالای صفحه مکان عناوین کلیدی شماست

فضای بالای صفحه اولین بخشی است که در معرض دید کاربر قرار می‌گیرد بنابراین مهم است که عناوین کلیدی که ماهیت و نوع فعالیت سایت شما را معرفی می‌کند در این قسمت قرار گیرد.

بسیاری از سایت‌ها بعد از یک توضیح کوتاه دکمه Call to Action (فراخوان) را در این بخش قرار می‌دهد؛ اما اگر برای استفاده از دکمه فراخوان نیاز است که کاربر شرایط خاصی را مطالعه کند بهتر است دکمه فراخوان در میانه صفحه و بعد از توضیحات قرار داده‌ شود تا فقط کاربران هدفمند به صفحه لندینگ وارد شوند. این کار به افزایش نرخ تبدیل سایت کمک می‌کند.

۵. الگوی ذهنی مخاطب را به هم نزنید

در زمانی که شما به فکر ابداع یک آیکن جدید برای دکمه‌های عملیاتی سایت خود هستید باید این نکته را در نظر بگیرید که بسیاری از آیکن‌ها به دلیل پرتکرار بودن بیشتر در معرض دید کاربر بوده‌اند و چشم کاربر با آن آیکن‌ها آشناست.

به‌عنوان‌مثال آیکن چرخ‌دنده سال‌ها به‌عنوان آیکن تنظیمات استفاده‌ شده و کاربران دنیای آنلاین با دیدن این آیکن بر اساس الگوی ذهنی خود برای ورود به بخش تنظیمات کلیک می‌کنند. حال اگر شما به سلیقه خود آیکن‌ها را تغییر دهید کاربر ممکن است در نگاه اول آن را به‌درستی درک نکند و یا به‌طور کل آن را نادیده گرفته و از آن عبور کند.

۶. با استفاده از چهره‌ها، کاربر را تسخیر ‌کنید

در ساخت عکس و بنر از چهره‌ها استفاده کنید. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که کاربران با تصاویری که دارای چهره‌های واقعی اشخاص هستند ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند. ترکیب تصویر چهره با متن‌های توصیفی این پتانسیل را دارد که توجه کاربر را به‌خوبی جلب کند و باعث می‌شود کاربر به پیغام شما توجه بیشتری داشته باشد.

۷. خوانایی محتوا شرط اول تولید محتواست

در صفحات سایت خود از پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید. خواندن پاراگراف‌های طولانی از حوصله بسیاری از کاربران سایت خارج است. همچنین در نگارش خود از زبان ساده استفاده کنید تا کاربران با کمترین درگیری ذهنی پیام شما را به‌درستی درک کنند.

سایز فونت و رنگ فونت از نکاتی است که به کاهش نرخ پرش سایت شما کمک می‌کند؛ بنابراین استایلی را برای متن خود انتخاب کنید که چشم مخاطب با آن راحت باشد. پالت رنگ سایت شما نباید از خوانایی محتوا بکاهد.

۸. سواد دیجیتالی پرسونا را بسنجید

میزان آشنایی کاربران سایت شما با فضای مجازی در طراحی وب سایت و طراحی اپلیکیشن شما حائز اهمیت است اگر سایت شما دارای منوهای تودرتو باشد یک کاربر مبتدی دیرتر از یک کاربر حرفه‌ای آن را پیدا می‌کند؛ بنابراین مهم است که در طراحی سایت خود سواد دیجیتالی کاربران سایت خود را مدنظر داشته باشید.

به‌عنوان‌مثال اپلیکیشن آپ بلافاصله بعد از باز شدن، تمام خدمات خود را قالب آیکن در همان ابتدای کار نمایش می‌دهد تا همه‌چیز در مقابل چشمان کاربر آشکار و در دسترس باشد؛ اما در مقابل آن مگامنوی دیجی‌کالا انتها ندارد و هرروز گسترده‌تر نیز می‌شود. در واقع پرسونای شما تعیین می‌کند که سایت شما چه شکلی باشد.

حالا با توجه به نکات کلیدی که در مورد طراحی سایت گفتیم باید این نکته بسایر مهم را برای شما بگوییم که اگر شما تمام مشخصات یک سایت خوب را داشته باشید ولی کسی فروشگاه شما را نشناسد بی فایده است و مهمترین کار در زمان طراحی سایت و بعد از آن سئو سازی سایت است که نباید از آن غافل شد و این کار شما را در دنیای دیجیتال مارکتینگ برند می کند و مهمترین کار یک فروشگاه اینترنتی برند شدن در دنیای اینترنت و مخصوصا در موتور جستجوی گوگل است.

حتما برای شما هم پیش آمده که دنبال اطلاعاتی در گوگل هستید و کلمه مورد نظر خودتان را جستوجو می کنید و به سایت مورد نظرتان ورود می کنید ،می بینید که خیلی منتظر موندین ولی سایت هنوز بالا نیومده و جدا از اینکه منتظر نمی مونین تا محتویات سایت را ببینید از سایت خارج می شوید ، به دلیل سرعت نامناسب سایت کاربر خودشو از دست داد و همین جا گوگل یک امتیاز منفی دیگر در نظر می گیرد و رتبه سایت را کاهش می دهد.

در سرعت سایت عوامل بسیاری دخیل هستند در قدم اول هاست میزبانی سایت اگر نا معتبر باشه و زیر ساخت خوبی نداشته باشد سایت شما رشد نمی کند و یکی از عوامل سرعت بسیار بالا سایت شرکت هاست شماست.

عواملی دیگری مانند قالبی با کد نویسی نا مناسب  ،آپلود عکس ، فیلم ، صوت  بهینه نشده می توانند در بالا بردن سرعت سایت تاثیر داشته باشند.

  • مواردی که برای شما گفته می شود همگی در بحث تدریس سئو است و شما باید سئو داخلی و خارجی را یاد بگیرید و اگر خودتان اموزش ندیده اید حتما به یک تیم متخصص بسپارید Webdaran شرکت وب داران با سالها در این زمینه کمک کننده بزرگی برای شما خواهد بود.

ساختار آدرس (URL) به آدرس دامنه شما گفته می شود که بسیار مهم می باشد و باید دقت داشته باشید ، ساختار آدرس (URL) باید مناسب با موضوع محتوا شما باشد و کلمه کلیدی خودتان را می توانید در ساختارش قرار دهید که اهمیت خوبی در سئو دارد و گوگل راحت تر می تواند موضوع را پیدا کند.

اگر از وردپرس استفاده می کنید به صورت پیشفرض ساختار آدرس (URL) شما مشکل دارد و به صورت اعداد و ارقام ناخوانا نشان میدهد که باید اقدام به صحیح کردن آن کنید ، در پنل مدیرییت سایت قسمت تنظیمات>پیوند یکتا>تنضیمات عمومی را بر روی نام نوشته قرار دهید و ذخیره بزنید.

نکته دیگر این است که در میان کلمات استفاده شده در ساختار آدرس (URL) از خط فاصله یا دش استفاده کنید مانند(نکات-مهم-سئو) در ساختار آدرس (URL) قرار دهید.

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید