برنامه استراتژیک سندی است که جهت گیری یک سازمان یا کسب و کار را تعیین میکند. یک برنامه استراتژیک، رویکرد همه جانبه و عملگرایانه برای انجام فعالیتها یا ارائه راهکارها دارد. پیچیدگی مراحل برنامه ریزی استراتژیک بستگی به گستردگی فعالیتها و اهداف بزرگ یک کسب و کار دارد.
یکی از وظایف اصلی مدیران، تهیهی برنامه استراتژیک است. آنها باید با بررسی سابقه سازمان(در اینجا مقصود کسب و کارهای بزرگ است) مشخص کنند در کجای مسیر قرار دارند، کجا میخواهند بروند و چگونه باید به آنجا برسند. در نبود برنامه، کارها به صورت روزانه انجام میشوند و فاقد حس هدف و اولویت هستند. در ادامه با پلتفرم دیجیتال مارکتینگ بومران همراه باشید.
برنامه ریزی استراتژیک
بیانیه چشم انداز
مطمئنا شما در جایگاه یک مدیر، برای کسب و کار خود چشماندازی در نظر گرفتهاید. لازم است آن را به صورت بیانیهای به نام بیانیه چشم انداز مکتوب کنید تا همکاران، کارمندان و حتی مشتریانتان هم از آن آگاه شوند. داشتن این بیانیه رویای کسب و کارتان را یک مرحله به واقعیت نزدیکتر میکند. بیانیه چشم انداز باید به طور مداوم مورد بررسی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که با سبک کاری حال حاضر شما قابل دستیابی است. بعنوان مثال یک بیانیه چشم انداز میتواند به قرار زیر باشد:
شرکت فرضی ما، یک شرکت بین المللی در زمینه دیجیتال مارکتینگ است. این شرکت تا سال 1413 بزرگترین شرکت دیجیتال مارکتینگ ایران و یکی از 20 شرکت برتر دیجیتال مارکتینگ در سطح جهانی است. اهداف و منفعت مشتریان ما، همان اهداف و منافع ماست. با حفظ این رویکرد، موفقیتهای شرکت محقق شده است. مدیرانِ شرکتِ فرضی، بر این باورند كه تحقق اهداف سازمان از طریق توانمندسازی همه كارمندان در محیط کاری مناسب میسر است.لیست خدمات بازاریابی دیجیتال را در سایت ما مشاهده نمایید.
بیانیه ماموریت
در بیانیه چشم انداز، چگونه دیده شدن کسب و کار توسط مشتریان، همکاران و کارمندان توصیف میشود. یک بیانیه ماموریت، به ماموریت اصلی شرکت میپردازد. در واقع به فرآیند درونی سازمان یا کسب و کار میپردازد. در این بیانیه اغلب توضیح داده میشود که شما چه کاری انجام میدهید، برای چه کسی و چگونه به آن عمل میکنید. تمرکز مداوم بر روی ماموریت خود، شما را قادر میسازد تا به چشم انداز خود برسید. بعنوان مثال شرکت RedHat که ارائه دهنده سیستم عاملهای لینوکس است، یکی بیانیه ساده دارد:
عملکرد به عنوان یک کاتالیزور در جوامع مشتریان، مشارکتکنندگان و شرکا برای ایجاد فناوری بهتر به روش منبع باز.
البته بیانیه چشم انداز و بیانیه مأموریت میتواند به صورت تلفیقی آورده شود. شرکت والت دیزنی از این روش استفاده کرده است:
مأموریت شرکت والت دیزنی این است که از طریق قدرت داستانهای بینظیر، برای مردم سراسر جهان سرگرمی، آگاهی و الهام بخش باشد. بازتاب برندهای نمادین، ذهن خلاق و فناوری های نوآورانه، ما را به بهترین شرکت سرگرمی جهان تبدیل میکند.
ارزش های اصلی
ارزش های اصلی، اعتقادات و رفتارهای شما را توصیف میکنند. در واقع این اعتقادات و بینشها هستند که به شما در جهت دستیابی به اهدافتان یاری میرسانند. اگر در مسیر کاری خود ارزشهای کاریتان را تعریف نکنید، در موقعیتهای گوناگون یا چالش برانگیز، به لحاظ خط مشی کاری ممکن است دچار تزلزل شوید. به طور کلی باید گفت با تعیین ارزشهای اصلی، برای خود چارچوب کاری تعیین میکنید. مدیران در هر شرکتی ارزشهای اصلی آن را تعریف میکنند.
با عضویت در سایت فریلنسری دورکار بومران نیز میتوانید پروژه دریافت کنید.