پیکسلر | شبکه اجتماعی برنامه نویسان

از ارزش گذاری برند چه می دانید؟

brs 1 سال پیش

 

در سال 2010، سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO)، استاندارد جدیدی به نام ایزو10668 را باعنوان ارزش‌گذاری برند منتشر کرد تا به کسب‌وکارها کمک کند ارزش برندهای خود را به طور مداوم و دقیق اندازه‌گیری کنند. 
امروزه برندها محدود به بازاریابی یا سود حاصل از یک شرکت نیستند، بلکه بخشی از زندگی روزمره ما هستند. در پرتو ظهور مفاهیم آگاهی مصرف کننده و اقتصاد جدید جهانی، برندها نقش اساسی ایفا می کنند. اصطلاح برند به نام ها، اصطلاحات، علائم، نمادها و آرم هایی استنباط می شود که کالاها، خدمات و شرکت ها را مشخص می کنند. ارزش برند فقط یک عدد مالی نیست و سازمان‌هایی که به پیاده سازی ایزو10668 می‌پردازند از این تفاوت‌ها بیشتر آگاه می‌گردند.

روش های اصلی اندازه گیری ارزش برند

سه روش شناخته شده برای اندازه گیری ارزش برند وجود دارد: درآمد، بازار و هزینه:

  1. رویکرد درآمد، ارزش برند را با ارجاع به ارزش فعلی منافع اقتصادی که انتظار می رود در طول عمر مفید اقتصادی برند به دست آید، اندازه گیری می کند. مراحل استفاده از روش درآمد عبارت است از برآورد جریان نقدی پس از کسر مالیات بر دارایی در طول عمر مفید اقتصادی باقیمانده آن و تبدیل آن به ارزش فعلی آن از طریق تخفیف با نرخ انحصاری مناسب.
  2. روش بازار ارزش را بر اساس آنچه که سایر خریداران در بازار برای دارایی هایی که می توان به طور معقولی با ارزش های مفروض ارزش گذاری کرد، پرداخت می کند، تعریف می کند.
  3. رویکرد هزینه، ارزش یک برند را بر اساس هزینه سرمایه گذاری در ساخت یک برند یا هزینه جایگزینی یا تعریف مجدد آن می سنجد. هزینه واقعی سرمایه گذاری شده برای برند شامل تمام هزینه های انجام شده برای ساخت و حفظ برند تا زمان ایجاد ارزش برای برند است. هزینه جایگزینی یک برند شامل هزینه ساخت یک برند مشابه است.
B7fNNMCwltXCRxLGKEmHADDrunrUgEnpe918LDWG.webp

کاربردها و مقاصد ایزو 10668 چیست؟

استاندارد ایزو 10668 برای ارزیابی های نام تجاری در همه زمینه‌ها می‌تواند اعمال شود، از جمله:

  • حسابداری و گزارشگری مالی
  • ورشکستگی و انحلال
  • برنامه ریزی و رعایت مالیات
  • پشتیبانی دعوی قضایی و حل اختلاف
  • تامین مالی شرکت و جمع آوری کمک های مالی
  • صدور مجوز و مذاکره سرمایه گذاری مشترک
  • اطلاعات و گزارش مدیریت داخلی
  • برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت برند

آخرین مورد از این برنامه ها عبارتند از:

  • تعیین بودجه برند و بازاریابی
  • بررسی نمونه کارها برند
  • تحلیل معماری برند
  • برنامه ریزی توسعه برند

بر اساس ISO 10668، ارزش‌گذار برند باید هدف ارزش‌گذاری را اعلام کند، زیرا این امر بر فرض یا مبنای ارزش، مفروضات ارزش‌گذاری استفاده‌شده و نظر ارزش‌گذاری نهایی تأثیر می‌گذارد، که همه این موارد باید برای کاربر گزارش ارزیابی نهایی برند شفاف باشد.

مزایای اخذ گواهینامه ایزو 10668

پیاده سازی استاندارد 10668 و در ادامه اخذ گواهینامه ایزو 10668 مزایای بیشماری برای نام تجاری خواهد داشت از جمله؛

  • ارزش گذاری برند با رویکرد تقویت برند
  • جهانی شدن و ایجاد مزیت رقابتی در بازار رقابتی
  • دریافت گواهی معتبر بین المللی ایزو 10668 با قابلیت ردیابی
  • ایجاد حس اعتماد در مشتریان
  • با تقویت برند، فروش بیشتری صورت می پذیرد
  • تحلیل و معماری برند
0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید

خدمات ثبت شرکت و اخذ ایزو