کارایی های موتور های جستجو

boomrun_platform 5 ماه پیش

این روزها تنها با یک کلیک و به کمک موتورهای جستجو می‌توانید نیازهای خود را رفع کنید.
در این درس به شما می‌آموزیم که:

 

[*]چگونه از ظرفیت‌های موتورهای جستجو بیشترین بهره را ببرید؟ 

[*]شما چگونه می توانید بهتر در نتایج جستجو دیده شوید؟

[*]تفاوت بین جستجوی طبیعی و جستجوی هزینه بر چیست؟

[*]و چرا تبلیغات بر روی موتورهای جستجو بسیار تاثیر گذار است؟

با اولین پلتفرم جامع دیجیتال مارکتینگ بومران

 همراه باشید.

 

هدف اصلی موتور های جستجو چیست؟

هدف استفاده از موتورهای جستجو، تهیه‌ی یک لیست مرتبط با عبارت جستجو است. این لیست شامل لینک وب‌سایت‌ها، لیست‌های تجاری، عکس، نقشه، ویدئو و تبلیغات است.

اساس کار اکثر موتورهای جستجو شبیه به هم است. افراد عبارت مورد نظر خود را در موتور جستجو تایپ می‌کنند. سپس موتورجستجو عبارت موردنظر را با داده‌های موجود در آرشیو خود تطبیق می‌دهد و اطلاعاتی را که بهترین تطبیق را با عبارت مورد جستجوی شما دارد، نمایش می‌دهد.

کلماتی که در موتور جستجو وارد می کنید، نشان می‌دهد شما به چه کالا و یا خدماتی علاقه دارید. اهمیت جستجو تنها در معرفی کسب و کار شما به کاربران نیست بلکه این ابزار اهمیت ویژه‌ای در استراتژی‌های بازاریابی دارد. این به این معنی نیست که شما باید سایر روش‌های تبلیغات را نادیده بگیرید. برنامه شما باید شامل تمامی راه‌های موجود، مانند شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و تبلیغات باشد. اگر کسب و کار شما بر یک کالا یا خدمات خاص تاکید دارد، استفاده از جستجو برای بازاریابی از امنیت بیشتری برخوردار است.

 

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

در ادامه، درباره‌ی اطلاعات پایه‌ای در مورد چگونگی پیدا کردن یک صفحه وب توسط موتورهای جستجو و نحوه‌ی تهیه لیست نهایی به عنوان نتیجه‌ی جستجو، صحبت می‌کنیم.

هر موتور جستجویی از نرم افزار مختص به خود استفاده می کند، کارایی این نرم‌افزارها بسیار مشابه یکدیگر است.

 

همه موتورهای جستجو سه وظیفه اصلی دارند:

 

[*]محتواها را ارزیابی می‌کنند و به بازخوانی آن‌ها می‌پردازد. (این بخش اصطلاحا خزش نامیده می‌شود.)

[*]صفحات موجود را بر اساس محتوا تقسیم‌بندی می‌کنند. (این بخش فهرست بندی نامیده می‌شود.)

[*]تصمیم می‌گیرد که کدام محتوا، کاربرد بیشتری در مورد عبارت جستجوی شما دارد. (این بخش رتبه بندی نامیده می‌شود.)

مرحله اول: خزش

بیایید دقیق تر به عملکرد این موتورها نگاه کنیم. موتور جستجو در فضای مجازی می خزد تا محتواهای مرتبط را پیدا کند. این محتواها شامل صفحات وب، عکس ها و ویدئو هاست. برای این منظور، همه ی موتورهای جستجو، از یک نرم افزار کامپیوتری به نام bots (که از کلمه robot گرفته شده است) استفاده می کنند. Bots از دو نرم افزار خزنده و عنکبوت برای جستجوی اطلاعات موجو بر وب بهره می برد. نرم افزارهای خزنده  راه خود را در میان صفحات وب پیدا می کنند و به عنکبوت ها گزارش می دهند که کدام محتوا را کاوش کنند.

 

مرحله دوم: فهرست بندی

نرم افزارهایbot ، از یک صفحه به صفحه ی دیگر با دنبال کردن لینک‌ها حرکت می کنند. این نرم افزار هرگز حرکت خود را متوقف نمی کند. هدف آن ها جستجوی همه ی محتواها و کامل کردن لیست نتایج است. بخش دوم از فرآیند جستجو، فهرست بندی است. فهرست، یک لیست غول پیکر از لینک صفحات و محتواهایی است که توسط bots پیدا شده اند. موتور جستجو از این لیست به عنوان منبع برای نتایج نهایی استفاده می کند. اما همه ی آنچه توسط bots پیدا می شود در لیست موتور جستجو قرار نمی گیرد. برای مثال موتور جستجو ممکن است از یک محتوا، کپی های مختلفی را پیدا کند که بر روی سایت های مختلف قرار گرفته است.

 

برای مثال، تصور کنید شما به دنبال یک دستگاه قهوه ساز می گردید. در اولین خط از سایت یک برند معروف، کلماتی مشابه با توضیحات ارائه شده در وب سایت بسیاری از خرده فروشان دیده می شود. اکنون موتور جستجو باید تصمیم بگیرد که کدام وب سایت را  در لیست نتایج بیاورد. نیازی به صد نتیجه تکراری نیست! پس جالب نیست که همه صفحات اضافه شود. بنابراین اگر شما وب سایت نمایندگی اصلی را که قهوه ساز می فروشد پیدا کنید، می توانید توضیحات بهتری در مورد محصول آن ها بخوانید.

مرحله سوم: اولویت بندی

هنگامی که شما عبارتی را جستجو می کنید، موتور جستجو، کلمات و عبارات شما را با اطلاعات خود مقایسه می‌کند و به دنبال نتایجی مطابق با عبارتی که شما جستجو کرده اید، می گردد. پس از تطبیق اطلاعات، آخرین وظیفه موتور جستجو، یعنی اولویت بندی نتایج، شروع می شود.

روش اولویت بندی موتورهای جستجو، بسیار سری و منحصر به فرد است. صدها راه وجود دارد که موتور جستجو از طریق آن، اولویت بندی را توضیح می دهند؛ روش هایی مانند کلمات موجود در سایت، تعداد سایت هایی که به آن ارجاع داده شده و به روز بودن محتوا، از این دست است. فرمول به کار برده شده برای اولویت بندی مهم نیست. آنچه مهم است هدف نهایی برای همه ی این فرمول ها، یعنی ایجاد ارتباط بین عبارت مورد جستجو و نتیجه نمایش داده شده است.

موتورهای جستجو چگونه صفحات وب را از نظر می گذرانند؟

در این بخش به نحوه‌ی شناسایی محتوای وب سایت شما توسط موتور جستجو می‌پردازیم.دانستن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا وب سایت خود را هرچه بیشتر در معرض دید موتور جستجو قرار دهید.

پس از اینکه موتور جستجو مشخص کرد هر کدام از صفحات در مورد چه موضوعی است، آن ها را در لیست های مشخص قرار می دهد، فایل بندی می کند و در زمانی که در مورد محتوای آن ها جستجو شود از این لیست استفاده می کند.

با دانستن نحوه‌ی شناسایی محتوا توسط موتورهای جستجو می‌توانید 

محتوای وب سایت

 خود را بهبود دهید. از این طریق مورد توجه موتور جستجو قرار می‌گیرد و در نتایج جستجوهای مرتبط با محتوای کاری شما دیده می‌شوید.

عنوان صفحه:

هنگامی که موتور جستجو به یک صفحه وب نگاه می کند، علاوه بر مورد توجه قرار دادن محتوای آن به کدی که در پس این محتوا وجود دارد نیز توجه می کند. این کد HTML نامیده می شود. بخش خاصی از این کد به نام tittle tag به موتورجستجو کمک می کند تا محتوای کلی سایت را تشخیص دهد. در نتیجه محتوای این بخش از کد در بهبود وضعیت شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

این بخش از کد توسط عنوان هر صفحه تکمیل می‌شود. با انتخاب عنوان مناسب در نتایج جستجوهای مرتبط بیشتر دیده می‌شوید.

بسیاری از وب سایت ها می توانند با استفاده از ابزاری، تمام کد های HTML را برای شما ارزیابی کنند. به این ابزار، سیستم مدیریت محتوا (CMS) گفته می شود. اگر شما از CMS برای ایجاد تغییرات در وب سایت خود استفاده کنید، باید در جایی این عنوان را اضافه کنید. با اطمینان از انتخاب درست عنوان، به موتور جستجو کمک می کنید تا شما را راحتر پیدا کند. از این طریق می توانید در نتایج جستجوهای مرتبط با کسب و کار خود بیشتر دیده شوید.

محتوای صفحه

علاوه بر دقت در انتخاب عنوان باید به محتوای صفحه نیز توجه کنید. به این فکر کنید که چه کسانی می‌خواهند از وب سایت شما بازدید کنند و از چه کلماتی برای توصیف محصولات یا خدمات شما استفاده می کنند. سعی کنید محتوای وب سایت خود را به زبان مشتریانتان بنویسید. تا در نتایج جستجوهای مرتبط دیده شوید.

عکس

موتورهای جستجو به عکس ها توجه ندارند، بلکه به کدی که در پشت هر تصویر وجود دارد توجه می کنند. برای اینکه به شناسایی عکس توسط موتور جستجو کمک کنید می توانید یک نام توصیفی برای آن انتخاب کنید.برای مثال نام image . jpg یک نام خوب از نظر موتور جستجو نیست.در مقابل نامی که مشخص کند در این تصویر، به دنبال نمایش دادن چه چیزی هستید، مناسب است. برای مثال iced-peppermint-mocha .jpg

با اضافه کردن متون توصیفی، می توانید یک قدم به این فرآیند اضافه کنید، که به عنوان alt tag  شناخته می شود. روش توصیف عکس برای 2 گروه مناسب است. یکی افرادی که از مرورگرهایی استفاده می‌کنند که عکس را نشان نمی‌دهد و دیگری، افراد دارای اختلال بینایی که از نرم افزار هایی استفاده می کنند تا محتوای وب سایت ها را گوش کنند. اگر شما از نرم افزار مدیریت محتوا برای به روزرسانی وب سایت خود استفاده کنید، احتمالا مکانی برای اضافه کردن Alt tag  نیز خواهید داشت.

به عنوان جمع بندی، به یاد داشته باشید که از یک عنوان توصیف پذیر و منحصر به فرد برای وب سایتتان استفاده کنید. برای مشتریانتان بنویسید و به یاد داشته باشید که محتوای شما شامل کلمات و عبارات مهمی که به موتور جستجو کمک می کند تا موضوع اصلی وب سایت شما را تشخیص دهد، استفاده کنید و در نهایت فراموش نکنید که عکس های خود را با نام های توصیفی و و شامل متون جایگزین نام گذاری کنید.

همه موارد گفته شده در کنار هم، به موتور جستجو کمک می کند تا محتوای وب سایت شما را شناسایی کند و در نتایج جستجو های مرتبط نمایش دهد از این طریق شما به مشتریان بالقوه بیشتری دست می یابید.

جستجوهای طبیعی چیست؟

در این بخش می خواهیم در مورد نتایج طبیعی یا بدون هزینه صحبت کنیم. در ادامه به شما می آموزیم که چگونه محتوایی متناسب با موتورهای جستجو تولید کنید، تا در نتایج جستجوی طبیعی بیشتر دیده شوید.

نتایج طبیعی بطور معمول در مرکز صفحه دیده می شوند و تمامی نتایجی که از نظر موتور جستجو بیشترین تطبیق را با عبارت مورد جستجو دارد در آن نوشته می شود.

در صفحه نتایج همچنین تبلیغات و یا نتایج هزینه بر نشان داده می شود که از بقیه نتایج جدا شده اند و عنوان تبلیغات دارند. نتایج جستجوی طبیعی و تبلیغات در یک صفحه آورده می شود. وب سایت ها برای دیده شدن درنتایج جستجوی طبیعی نیازی به پرداخت هزینه ندارند.

تبلیغات موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

تبلیغات موتورهای جستجو انواع مختلفی دارند که یکی از مرسوم ترین آن ها، تبلیغات متنی در موتورهای جستجو است.

در هر لحظه، تبلیغ کنندگان برای بدست آوردن موقعیت تبلیغاتی بهتر با یکدیگر رقابت می کنند.این اتفاق در کمتر از یک میلی ثانیه رخ می دهد و کاربران به جزئیات آن توجه نمی کنند.در این رقابت تنها تبلیغی موفق تر است که زودتر نمایش داده شود.

موتور جستجو تصمیم می گیرد که کدام تبلیغ زودتر نمایش داده شود. این تصمیم گیری بر اساس دو پارامتر اصلی مبلغ پیشنهادی و کیفیت انجام می‌شود.

کیفیت

پیروزی در مناقصه تبلیغات، تنها بر پایه مبلغ پیشنهادی نیست. موتورهای جستجو هنگامی یک تبلیغ را نشان می‌دهند که بیشترین ارتباط را با عبارت مورد جستجو داشته باشد. به عبارت دیگر ممکن است یک تبلیغ در جایگاه بهتری از نظر نمایش به کاربر، قرار گیرد در حالیکه مبلغ پیشنهادی آن کمتر باشد و این به علت مرتبط بودن آن است.

در نهایت باید گفت که تبلیغات دارای هزینه، یک روش کارامد برای دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو است. با ایجاد یک ساختار درست برای تبلیغات، می توانید در کمتر از چند دقیقه به مشتریان خود متصل شوید.

کنسول جستجوی گوگل چیست؟

در این بخش می خواهیم ابزاری را معرفی کنیم که ترافیک وب سایت شما را بالاتر ببرد. این امکان مجانی google search console  نامگذاری شده است. در ادامه  به نحوه کاربرد این ابزار و کارایی آن خواهیم پرداخت.

کنسول جستجوی گوگل، نحوه‌ی عملکرد وب سایت شما را در نتایج جستجوی گوگل نشان می‌دهد. دو تابع اولیه برای این ابزار وجود دارد. در نتایج جستجو، گوگل کارایی شما را نظارت می کند و همچنین به شما نشان می دهد که گوگل، وب سایت شما را چگونه می بیند.مانند آژانس خلاقیت وبسیما

گزارش تجزیه و تحلیل جستجوها

فرض کنید شما صاحب یک کافی شاپ هستید و وب سایت شما نیازمند به روز رسانی است. بیایید از نزدیک به راه های محدودی که گوگل کنسول می تواند با آن ها به شما کمک کند، صحبت کنیم. یکی از این راه ها استفاده از گزارش تجزیه و تحلیل جستجوهاست. این نتایج به شما کمک می کند تا به تعدادی سوال مهم پاسخ دهید. اینکه چه جستجوهایی بر روی سایت شما انجام می شود یا اینکه جستجوکنندگان بیشتر در چه زمانی بر روی وب سایت شما کلیک می کنند؛

حتی می تواند به شما نشان دهد که کدام سایت ها به سایت شما لینک دارد. نتایج گزارش تجزیه و تحلیل جستجوها اهمیت زیادی دارد. از طریق این گزارش، متداول ترین جستجوهایی که افراد در وب سایت شما انجام داده اند را می شناسید و کلمات و عبارات کلیدی مربوط به کسب و کار شما مشخص می شود.

کافی شاپ در تهران، نزدیک ترین قهوه خانه به من، شیرینی فروشی در تهران، ارزانترین کافی شاپ در نزدیکی من، می تواند کلمات کلیدی مرتبط با شما باشد.

اگر پس از بررسی گزارش ها کلمات و عبارات غیر مرتبط را در آن ها مشاهده کنید باید محتوای وب سایت خود را بازبینی کنید.

تعداد کلیک

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، تعداد کلیک است. شما می خواهید بدانید معمولا درچه مواردی سایت شما در نتایج جستجو آورده می شود، ولی توسط کاربر  به عنوان محتوای مرتبط با عبارت مورد جستجو شناخته نمی شود و در نتیجه بر روی آن کلیک نمی شود. . این مساله نشان می دهد که محتوای شما با چیزی که افراد به دنبال آن هستند همخوانی ندارد.

گزارش لینک

گزارش لینک به وب سایت شما نشان می دهد که چه وب سایت‌هایی به سایت شما لینک دارند. به این لینک ها به عنوان منابع ارجاع به وب سایت خود نگاه کنید. این لیست شامل وب سایت هایی است که به هر طریقی به قهوه مرتبط هستند.

گزارش کارایی وب سایت در تلفن همراه

اکثریت مردم برای دسترسی به اینترنت از موبایل استفاده می کنند. بنابراین هنگامی که شما در کنسول جستجوی گوگل هستید باید گزارش کارایی وب سایت در تلفن همراه را نیز مشاهده کنید. این گزارش نشان می دهد که کدام صفحات وب سایت شما بر روی دستگاه های تلفن همراه به خوبی کار می کند. و شما با داشتن اطلاعات، می توانید کارایی وب سایت خود را برای استفاده در تلفن همراه  بهبود دهید.

گزارش خزش و گزارش متنی گوگل:

گزارش خزش مکان هایی که گوگل در آنها وب سایت شما را می بیند، گزارش می دهد. اگر گوگل محتوای سایت شما را مورد توجه قرار ندهد، محتوای شما در نتایج جستجویاک گوگل قرار نمی گیرد.

گزارش متنی گوگل نشان می دهد که کدام اطلاعات را گوگل، در مورد وب سایت شما ثبت کرده است و هنگامی که وب سایت شما در دسترس قرار بگیرد گزارش می دهد. با 

آکادمی دیجیتال مارکتینگ تهران بومران 

همراه باشید.

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید