اینترنت در 50 سال آینده چگونه خواهد بود؟

پیکسلر بلاگ 2 ماه پیش

در تاریخ ۲۹ اکتبر ۱۹۶۹، یک پیام از اتاقی در دانشگاه UCLA در کالیفرنیای جنوبی به یک کنسول کامپیوتر موسسه تحقیقات استنفورد در منلو پارک، کالیفرنیا ارسال شد. این پیام کلمه “lo” بود؛ قرار بود پیام “login” ارسال شود اما قبل از تکمیل عملیات سیستم از کار افتاده بود. این اولین پیام در جهان بود که از طریق شبکه کامپیوتری به هم پیوسته معروف به ARPANET ارسال شد. در این روز بی نظیر پاییزی، اینترنت مدرن امروزی، متولد شد.

در پنج دهه گذشته، اینترنت وجود انسان را دگرگون کرده است. از تغییر در روش جنگ گرفته تا اینکه چگونه یکدیگر را می خندانیم. غیرقابل باور است که چگونه اینترنت در این مدت کوتاه زندگی ما را تغییر داده است.

اما دنیای دیجیتال ما در ۵۰ سال دیگر چه خواهد شد؟ چگونه چالش هایی را که اکنون در مورد حریم خصوصی و محافظت از داده ها با آن روبرو هستیم را حل خواهیم کرد؟ آیا برای تغییر دنیای دیجیتالی خود باید امیدوار باشیم یا وحشت زده؟

جهانی به طور فزاینده مجازی

Wmx5wMe4dyo0ZFGONRKrSr1p2z2wnfKWWg7ZXSWw.jpg

مرکز تحقیقات پیو، مجموعه ای از نظرات متخصصان در مورد پیش بینی زندگی دیجیتال در آینده را منتشر کرده است. لی رینی، مدیر تحقیقات اینترنتی و فناوری در پیو، یکی از مؤلفان این تحقیق بود. در این تحقیق متخصصان در مورد این موضوع صحبت کردند که تعریف بشریت هنگامی که این فناوری در درسترس بدن و مغز ما قرار گیرد، چگونه خواهد بود. به گفته کارشناسان، این امر زودتر از انتظار اتفاق خواهد افتاد.

جودیت دوناث، که محقق مرکز Berkman Klein در دانشگاه هاروارد و نویسنده کتاب ۲۰۱۴ The Social Machine است، اینگونه می نویسد: ” تنها در طی یک ربع قرن دیگر، روشی که ما از جستجو در اینترنت استفاده می کنیم باستانی و کاملا ناخوشایند تلقی خواهد شد. دیگر استفاده از کیبورد، ماوس و صفحه نمایش به تاریخ خواهند پیوست.”

توبی نگرین، مدیر ارشد بنیاد ویکی مدیا، اهمیت اینترنت را با برق مقایسه می کند. زیرا اینترنت چیزی است که انتظار داریم همیشه در دسترس و اطراف ما باشد و با زندگی روزمره ما در هم تنیده شده است.

جهان در مقابل ما، ترکیبی از واقعیت و دنیای مجازی خواهد بود و در بعضی مواقع نمی توان این دو را از یکدیگر تفکیک کرد. مایک لیبولد، محقق ارشد مؤسسه Future و آزمایشگاه فناوری پیشرفته اپل در دهه ۱۹۸۰، می نویسد: ” در آینده ای نه چندان دور، همه عینک واقعیت افزوده را می پوشند و از آن برای تعامل با محیط خود استفاده می کنند. اطلاعات به صورت شناور در هوا نمایش داده می شوند. وب در دنیای واقعی ظاهر می شود، نه فقط در صفحه های شیشه ای.”

جودیت دوناث می گوید ” اطلاعات درباره همه چیز و هر کسی که از کنار آن می گذرید در لحظه در دسترس خواهد بود. افراد غریبه شناسایی خواهند شد و اطلاعات مفصلی درباره آن ها وجود خواهد داشت.”

اشکال جدید ارتباطات

aHJUPCNVDPBhdzTmt7oRfDR6ose1uNwdnndd614x.jpg

دنیای ما به لطف عصر دیجیتال، چه از نظر گفتاری یا نوشتاری، کوچکتر شده است. دیگر خبری از پیام های یک کلمه ای که در وسط ارسال دچار مشکل می شوند نیست. اما کارشناسان ما قبول دارند که ما هنوز در حال تکامل هستیم. در آینده نزدیک، تایپ کردن پیام ها برای بهبود ارتباطات کلامی و شنیداری کنار گذاشته می شوند، دقیقا مانند آنچه که در Siri شرکت اپل و Alexa شرکت آمازون معرفی شده است.

پل جونز، بنیانگذار ibiblo، یکی از بزرگترین مجموعه فایل های متن باز اینترنت (مانند پروژه گوتنبرگ)، می گوید: ” شما دیگر جستجو نخواهید کرد، فقط سؤال خواهید کرد.”

دوناث می گوید پیشرفت های فناوری با این عصر جدید ارتباطات صوتی سازگار خواهد شد. ” گوشی های کوچک (هندزفری) با کاشت های نامرئی که تمام امور مربوط به شنوایی را تنظیم می کنند، جایگزین می شود به گونه ای که گاهی اوقات برای گوش دادن به یک صدای مجازی صداهای اطراف را حذف می کند و یا یک صدای خاص مورد نظرمان در محیط را تقویت می کند. عملا همه شنوایی شخص از طریق این ایمپلنت های صوتی کنترل خواهند شد. “

جیلیان یورک، مدیر بنیاد الکترونیک مرزی برای آزادی بیان بین المللی، می گوید: “به جای یادگیری زبان های جدید، ما فقط برنامه مترجم نصب خواهیم كرد. این برنامه به ما اجازه می دهد گفتار خودمان را در لحظه ترجمه كنیم.”

پایان حریم خصوصی

Bhm8gCS5GK8jRKpMGSYRhcVqOz8CL2lk7lp8Z1Fj.jpg

هر بار که از الکسا می خواهید چیزی ارسال کند، اطلاعات بیشتری در مورد خود، به یک شرکت میلیارد دلاری می دهید. در اصل شما یک خدمات می خواهید. مثلا به دنبال غذا برای گربه خود هستید. اما برای این کار شما اطلاعات کارت اعتباری، آدرس، شماره تلفن و غیره را در اختیار آن ها قرار می دهید. در واقع شما تصمیم گرفتید برای راحتی خود، برخی از این اطلاعات خصوصی را قربانی کنید.

این روند، افزایش خواهد یافت. جونز می گوید که این فناوری های جدید به طور فزاینده ای در شناخت آنچه می خواهیم، بهتر می شوند. جونز می گوید: “اگر عادات خاصی دارید، این دستگاه ها در پیشبرد این عادت ها به شما کمک می کنند. آن ها رفتار شما را پیش بینی می کنند و این ترسناک است.”

البته برای شرکت هایی مانند آمازون، این شیوه ی کسب درآمد است. اقتصاد دیجیتال تریلیون دلاری با برداشت داده های شخصی مردم ساخته شده است.

به همین دلیل، نحوه بازاریابی شرکت ها و تبلیغات به طرز چشمگیری تغییر خواهد کرد. بسیار شخصی تر و بطرز قابل توجهی هدفمندتر خواهد شد.

تبلیغات به اصطلاح push advertising (یک رویکرد سنتی بازاریابی است که در آن مطالب تبلیغاتی از طریق کانال هایی از جمله آگهی ها، مجلات، تلویزیون، رادیو و بیلبوردها به گروه های زیادی از مردم ارائه می شود)، جای خود را به تبلیغات pull (بازاریابی دیجیتال است که به تبلیغاتی که در پاسخ به علاقه مخاطبان خاص به نمایش گذاشته می شود، گفته می شود)، می دهد. وقتی این اتفاق بیفتد، تبلیغات فرو می پاشد.

این کار البته تاوانی دارد. این یک معامله است. ما برای راحتی بیشتر، استقلال خود را فدا خواهیم کرد.

انقلابی در اطلاعات مربوط به سلامتی

styng6vmT7cR2dUIxeXKESOgQFn2GkZwZxHhPKKZ.jpg

انقلاب داده های زیستی با ظهور فناوری پوشیدنی و فناوری هایی که به صورت مداوم به ما متصل است، از اکنون آغاز شده گردیده و می تواند یک چیز عالی برای جامعه باشد.

ما اطلاعات بیشتری درمورد چگونگی غذا خوردن، ورزش و انجام زندگی روزمره خود خواهیم داشت، که به پزشکان و محققان اجازه می دهد تا برنامه های بهتری را برای نیازها و کمک به سالم تر ماندن ما، تامین کنند.

یک بدبینی رو به رشد

همه می خواهند خوش بین باشند که آینده اینترنت به معنای هماهنگی، همبستگی، ارتباط بهتر، اطلاع رسانی آزاد، راحتی بیشتر و دنیای سالم تری خواهد بود. اما همه این امیدها با هشدارهایی نیز همراه شد.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد انسان ها می توانند از این ابزارها علیه یکدیگر استفاده کنند.

با تشکر از حامی پیکسلر بلاگ پیتونیک

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید