وب سایت‌ها جایگاهی برای ورود به فضای آنلاین

boomrun_platform 9 ماه پیش

استفاده از نرم افزار­های موبایل، وب سایت و شبکه‌های اجتماعی، روش‌های مختلفی است که می‌توانید برای حضور در فضای مجازی به کار ببرید. اگر فرض کنیم راه اندازی سایت به خوبی با اهداف شما همخوانی دارد، باید اطلاعات پایه ای از نحوه‌ی کارایی آن داشته باشید.
با داشتن طراحی و کارایی متناسب با هدف شما، کاربران را به استفاده از سایتتان تشویق کنید.با پلتفرم دیجیتال مارکتینگ بومران همراه باشید.

وب سایت‌ها برای رسیدن به کدام هدف آنلاین مناسب هستند؟

استفاده از سایت، مرسوم‌ترین روش استفاده از فضای مجازی است. سایت‌ها بروشوری آنلاین هستند که نشان می‌دهند چه کسی چه خدماتی را در کجا ارائه می‌دهد. به‌علاوه امکاناتی مانند ارتباط با کارشناسان، ارتباط با مشتریان، خرید آنلاین و پیگیری سفارش‌ها را می‌توان به آن اضافه کرد.

روشن کردن هدف

اگر تصمیم دارید برای حضور در فضای مجازی وب­‌سایت را انتخاب کنید، باید بدانید قصد ارائه چه خدماتی دارید.
تعیین اهداف آنلاین شما را برای انتخاب نحوه‌ی حضور در فضای مجازی راهنمایی می‌کند.

لیست‌های تجاری و نقشه‌های آنلاین

بدون استفاده از وب­‌ سایت می­‌توانید وارد فضای مجازی شوید. مثلا اگر صاحب یک قنادی باشید و تنها هدف دیده شدن در نقشه‌های آنلاین باشد، نیازی به طراحی سایت نیست.
برخی از کسب و کارها لیست‌های تجاری را برای حضور در فضای مجازی انتخاب می کنند.

انتخاب ابزارهای مناسب

ابزاری مانند ، Google my business و Bing places for businessسایر دایرکتوری ها، به کسب و کار کمک می­‌کند تا جزئیاتی مانند توضیحات، نظرات، نقشه و عکس را بر وب ایجاد کنید.
این لیست‌ها معمولا رایگان هستند و راهی برای دیده شدن کسب‌و‌کار در جستجوهای مجازی هستند. سایت‌های نقد و بررسی، پشتیبان لیست‌های دیجیتال پیش‌بینی شده‌اند. کاربران در آن نظراتشان را بیان می‌کنند.
شما از طریق این اطلاعات امکان رقابت بیشتر را بدست می‌آورید.

شبکه‌های اجتماعی

 شبکه‌های اجتماعی یکی دیگر از راه‌های حضور در فضای مجازی است. همه مردم از صفحات فیس بوک، اینستاگرام و توئیتر استفاده می‌کنند. گاهی این صفحات در عمل، جایگزین وب سایت ‌ها می‌شوند.

نرم‌افزارهای تلفن همراه

امروزه استفاده از امکانات موبایل یکی دیگر از را‌ه‌های پرکاربرد حضور در فضای مجازی است. تولید نرم افزارهای مناسب موبایل، ارتباط شما را با مشتریانتان افزایش می‌دهد. این نرم افزارها می توانند از برخی از مزایای دستگاه‌های موبایل مانند GPS ، نقشه‌ی آنلاین و امکان برقراری تماس استفاده کنند.

مزایای نرم‌افزارهای موبایل

فرض کنید مشتری، نرم افزارتان را بر روی موبایل نصب کند. هر بار که از نزدیکی مغازه شما رد می‌شود، می‌توانید از طریق GPS موبایل پیشنهاد­های خود را برایش ارسال کنید. نرم افزارهای موبایلی می‌توانند امکان سفارش آنلاین داشته باشند. می‌توانید از طریق گزینه‌های این نرم افزار، سفارشات را پیگیری کنید. حتی می‌توانید آنلاین هزینه را پرداخت کنید.
این نرم افزارها به عنوان ابزار تعیین وفاداری مشتری به کار می‌روند.
از طرفی مشتریان موجود را به خرید دوباره تشویق می کند.

مشخص کردن خدمات

برای انتخاب یک روش مناسب برای حضور در فضای مجازی، باید خدمات مورد نظرتان را مشخص کنید؛ سپس صفحه‌ای ایجاد کنید که این اهداف را پشتیبانی کند. در مجموع این امکانات سبد خرید دیجیتال به حساب می­‌آید. از طریق آن جایگاهی در فضای مجازی برای خود ایجاد می­‌کنید و با مشتریان خود در ارتباط قرار می‌گیرید.

حال با امکانات وب‌ سایت ‌ها به عنوان یکی از مهمترین درگاه‌های ورود به دنیای مجازی آشنا با آکادمی دیجیتال مارکتینگ تهران بومران می‌شویم.

 وب سایت‌ها چگونه کار می کنند؟

 اگر بخواهیم به صورت ساده نحوه کارایی سایت را توضیح دهیم، باید در مورد کارایی وب سرور و نام دامنه (domain name) صحبت کنیم.

وب‌سایت، صفحه اصلی کسب وکار در فضای مجازی است. در این پایگاه، کاربران اطلاعاتی را در مورد شما کسب و پیشنهاد‌های شما را مشاهده می‌کنند. مثلا برای تاسیس قنادی در دنیای واقعی، در مرحله اول، باید مغازه اجاره کنید. ایجاد سایت نیز دقیقا مشابه همین است.

برای ایجاد وب‌ سایت باید با اصول اولیه آن آشنا باشید. در ادامه اطلاعات کاربردی‌ در این زمینه ارائه می‌شود.

معرفی سرور

سرور، کامپیوتری است که با اتصال به اینترنت و با بهره‌گیری از نرم‌افزار نصب‌شده بر روی آن به شما این امکان را می­‌دهد که سایت را نمایش دهید و به اصطلاح میزبانی کنید. این بخش می‌تواند شامل کد، عکس، کلیپ ویدئویی یا هر چیز دیگری که بر روی وب‌سایت قرار گرفته باشد. از طرفی بسیاری شرکت و خدمات وجود دارد که تمایل دارند، فضایی را به عندان سرور اجاره دهد یا میزبان سایت شوند.

IP چیست؟

هر سروری آدرس مربوط به خود را دارد که IP نامیده می شود. IP ها تعدادی از اعداد معنی‌دار هستند که واسطه اتصال کاربران به اینترنت است. نحوه کارکرد این IP مهم نیست. چیزی که برایتان به عنوان صاحب کسب و کار مهم است، انتخاب اسم مناسب برای آدرسIP است. در واقع نام دامنه (domain name) درگاه ورود افراد به وب سایت شماست.

ارتباط مرورگر و سرور

هنگامی که کسی اسم شما را در مرورگر خود جستجو می کند، در مرحله اول مرورگر مشخص می کند که کدام سرور این محتوا را دارد. سپس به آن سرور متصل می‌شود. بعد مرورگر با سرور ارتباط برقرار می‌کندو سرور اطلاعات مشخصی را برای مرورگر می فرستد. سپس مرورگر همه این بخش‌­ها را در کنار هم می‌­چیند و شخص، پیج را با فرمت مشخص دریافت می‌کند مانند نوین مارکتینگ.

طراحی مناسب وب سایت

انتخاب نام سایت و ساختار آن، دو نکته اساسی از مراحل طراحی­ سایت است. طراحی مناسب به مشتریان کمک می­‌کند تا به سادگی با سایت ارتباط برقرار کنند.
رضایت مشتری منجر به موفقیت کسب و کار شما می­‌شود.

نام دامنه چیست؟

نام دامنه همان چیزی است که افراد در مرورگر تایپ می‌­کنند تا شما را پیدا کنند. هنگامی که آدرس سایت خود را انتخاب می‌­کنید، در مرحله اول باید در دسترس بودن این نام را بررسی کنید. به عبارت دیگر کسی قبل از شما نباید این نام را انتخاب کرده باشد.

منحصر به‌فرد بودن نام دامنه

چگونه بفهمیم کسی قبل از ما این نام را انتخاب کرده یا خیر؟ کافی است عبارت domain register  را جستجو کنید و  بر روی یکی از نتایج نمایش داده شده کلیک کنید. در این سایت‌ها ابزاری وجود دارد که  با آن می­‌توانید در دسترس بودن نام مورد نظر را بررسی کنید.
اگر این نام قبلا به کار رفته باشد، نامی مشابه پیشنهاد داده می­‌شود.

انتخاب بهترین نام دامنه

بهتر است نام دامنه را به صورتی انتخاب کنید که مردم آن را به سادگی به خاطر بسپارند. این نام باید کوتاه باشد و با کسب وکار شما مرتبط باشد. می ‌توانید اسم سایت خود را با تغییر افزونه (extension) نیز تغییر دهید. افزونه­‌ها همان بخش انتهایی آدرس سایت است. گاهی نام مورد نظر با یک افزونه قبلا استفاده شده است. اما با افزونه دیگر می‌توانید از آن استفاده کنید..

صفحه‌ی اصلی

اولین صفحه ای که کاربر پس از وارد کردن آدرس سایت مشاهده می‌کند، صفحه اصلی (home page) نامیده می‌شود. این صفحه مانند ویترین مغازه شماست!
در این صفحه شما باید به خوبی خود را معرفی کنید و لینک‌هایی را برای دسترسی کاربر به بقیه صفحات سایت ایجاد کنید. این لینک‌ها اصطلاحا navigation  نامیده می‌شوند.
نوار لینک‌ها معمولا در بالای صفحه و یا در کنار آن تعبیه می‌شود.

ترکیب‌بندی و چیدمان محتوا

نحوه ترکیب­‌بندی سایت بسیار مهم است. با انتخاب نوع محتوا، به چگونگی چیدمان مطالب در کنار هم فکر کنید. برای شروع می توانید از ترکیب‌بندی سایت‌های موجود ایده بگیرید.

استفاده از نظر بازدید کنندگان

در توسعه نرم افزاری یکی از روش‌­های طراحی سایت استفاده از نظر بازدیدکنندگان برای ترکیب­‌بندی مطالب است. اگرچه این روش، روش صد­درصد درستی نیست، اما بسیار کارآمد است. باید جایگاه هر چیزی را طوری انتخاب کنید که دسترسی به آن برای کاربر ساده باشد.

تماس با ما

یکی از بخش­‌هایی که در طراحی سایت وجود دارد، بخش تماس با ما است. این صفحه باید شامل موارد زیر باشد:

  • آدرس
  • شماره تلفن
  • ایمیل
  • نقشه و مسیر دسترسی
  • اطلاعاتی مختصر در مورد کسب و کار

در ادامه به بررسی گزینه­‌های موجود در سایت­‌ها می‌­پردازیم:

لینک‌ها

لینک‌ها شامل: سربرگ­‌های تماس با ما، درباره ما و مانند اینهاست. این سربرگ­‌ها باید در تمامی صفحات دیده شوند تا کاربر از هر قسمت سایت به مکان مورد نظر متصل شود. (یا بتواند به جایی که بوده بازگردد.)

تعریف هایپرلینک

بر روی صفحه اصلی مطالبی شامل متن، عکس یا ویدئو می‌تواند وجود داشته باشد. شما با کلیک بر روی این متن­ و عکس‌­ها ممکن است به صفحات دیگر هدایت شوید. به چنین حالتی اصطلاحاً هایپرلینک می‌­گویند. این لینک‌ها حتی می‌­تواند درگاه ورود به سایت‌­های دیگر باشد.

 

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید

boomrun_platform