این اشتباهات را در رزومه ی خود مرتکب نشوید

karjoo 3 ماه پیش

احتمالا تا به حال در تمامی آگهی های شغلی با این متن مواجه شده‌اید: “متقاضیان می‌توانند رزومه خود را به نشانی زیر بفرستند.” اولین قدم برای ورود به بازار کار ارسال رزومه است. رزومه متنی است که حداکثر در سه صفحه، شما را به کارفرما معرفی می‌کند.

زومه خلاصه ایست از سابقه کاری، مهارت ها و تحصیلات شما.  بنابراین تعریف رزومه و CV با یکدیگر تفاوت دارند. CV نگاه کاملیست به سوابغ شغلی، تحصیلی و تجربیات بدون در نظر گرفتن محدودیت حجم نوشتار در حالی که رزومه خلاصه ایست از این تجربیات و مهارت‌ها و نباید حجم آن بیش تر از دو صفحه باشد.

2uMNQDaAzWeEtQJB8TSUZamixpQHhG0D8cDXI5xd.jpg

 

در واقع، رزومه شما در حکم نماینده شماست. در بسیاری از مواقع افراد وقتی خودشان نمی توانند در جلسه ای حاضر باشند، نماینده ای به جای خود به آن جلسه می فرستند. قطعا هر کسی که قرار است برای خود نماینده ای انتخاب کند و او را به جای خودش به جلسه مهمی بفرستد، سعی می کند نماینده ای شایسته انتخاب کند که بتواند به خوبی نظرات و افکار وی را منتقل کند. حالا داستان رزومه هم همین است. در حقیقت رزومه به نمایندگی از شما و قبل از خودتان با کارفرما صحبت می کند.

می‌دانستید تنها ۲% رزومه‌های ارسالی به مصاحبه دعوت می‌شوند و مسئول بررسی فقط ۲۰ ثانیه برای بررسی رزومه شما زمان صرف می‌کند؟ متاسفانه بسیاری از کارجویان توانمند و باتجربه تنها به خاطر نداشتن رزومه مناسب و استاندارد هرگز به جلسه مصاحبه دعوت نمی‌شوند.

رزومه اولین مواجهه کارفرما با شما و توانایی‌هایتان است و کوچک‌ترین اشتباهی در ساخت رزومه می‌تواند به ردشدن درخواست شما منجر بشود. مطمئنا هیچ کس دوست ندارد درخواست شغلی‌اش تنها به خاطر اشتباهات کوچک در رزومه‌نویسی پذیرفته نشود. اما برخی اشتباهات رایج و متداول وجود دارند که بسیاری از کارجویان نادانسته مرتکب آن می‌شوند.

یکی از این اشتباهات، ترتیب اشتباه بخش‌ها در رزومه است که با استفاده از یک رزومه‌ساز رایگان حرفه‌ای، نیازی نیست که نگران این موضوع باشید. 

حتی در صورت استفاده از یک رزومه‌ساز رایگان نیز باید مراقب بعضی از اشتباهات مثل لحن نامناسب باشید. انتخاب لحن مناسب در رزومه می‌تواند یک چالش مهم باشد. شما می‌توانید با انتخاب کلمات درست در رزومه‌ی خود، به کارفرمایان این احساس را القا کنید که به خوبی در جریان کسب و کار آن‌ها قرار گرفته‌اید و فردی مناسب برای شغل مورد نظر هستید. در طرف مقابل به کار بردن برخی کلمات می‌تواند باعث شود کارفرما دید منفی نسبت به شما پیدا کند و در نتیجه شانس شما برای استخدام شدن کاهش پیدا کند.

در این مقاله می‌خواهیم اشتباهاتی را که خیلی از کارجویان در ساخت رزومه مرتکب می‌شوند، برای شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

۱) ترتیب نادرست بخش‌های مختلف رزومه

یک رزومه‌ی کاری باید با بخش Header که شامل اطلاعات تماس می‌باشد، شروع شود. در بخش بعدی می‌توانید از درباره‌ی من استفاده کنید ولی این بخش ضروری نیست. سپس نوبت به بیان سوابق شغلی می‌رسد که مهم‌ترین بخش رزومه‌است. هر سابقه‌ی شغلی باید شامل موارد زیر باشد:

  • نام شرکت یا سازمان
  • شهر و موقعیت مکانی
  • عنوان شغلی
  • شرح وظایف
  • تاریخ شروع و خاتمه همکاری

بعد از سابقه‌ی شغلی می‌توانید مهارت‌ها و توانمندی‌های خود را ذکر کنید. توجه داشته باشید که مهارت‌ها به دو دسته‌ی سخت و نرم تقسیم می‌شوند. مهارت‌های سخت به مهارت‌هایی گفته می‌شود که نیاز به آموزش دارند مثل مهارت‌های نرم‌افزاری و مهارت‌های نرم، مهارت‌هایی ذاتی هستند، مثل مهارت‌های ارتباطی.

حالا نوبت به بیان سوابق تحصیلی می‌رسد. در این بخش فقط به تحصیلات دانشگاهی خود اشاره کنید و هرگز این بخش ار در ابتدای رزومه‌ی خود قرار ندهید. 

پس از این بخش می‌توانید بخش‌های غیرضروری‌تری مثل افتخارات و جوایز و علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌ها را نیز پر کنید.

با استفاده از یک رزومه‌ساز رایگان حرفه‌ای، نیازی نیست که نگران ترتیب درست بخش‌های مختلف رزومه‌ی خود باشید اما حتی در آن صورت باید مراقبت باشید که اشتباهات زیر را انجام ندهید.

۲) استفاده از لحن غیرحرفه‌ای در رزومه

در رزومه خود از کلماتی چون “وفادار، پرانرژی، دقیق، باانگیزه، مشتاق، اهل کارتیمی، خوش‌برخورد “و مواردی از این دست که از آن‌ها با عنوان “مهارت‌های نرم” یاد می‌شود، استفاده نکنید..

کارجویان عمدتا ویژگی‌هایی را در توصیف خود به‌کار می‌برند که گاهی قابل ارزیابی و اندازه‌گیری نیستند. اما کارفرما می‌خواهد بداند که شما چگونه می‌توانید تضمین کنید که چنین ویژگی‌هایی را دارید. بنابراین باید شواهدی داشته‌باشید که نشان دهد شما فردی پرانرژِی و باانگیزه و… هستید.

Vu4hS0pcdpDnDHx9qAPblRBYojHdeXDWqaDB6HbY.jpg

 

۳) مبالغه در رابطه با مهارت‌ها و توانمندی‌ها یا دست گرفتن توانایی‌های خود

نکته مهم در ساخت رزومه این است که اطلاعات را صادقانه و شفاف بنویسید و از مبالغه و ادعاهای نادرست و غیرمستند پرهیز کنید. تجربیات کاری دروغین شما را با ریسک بزرگی مواجه می‌کند. تواضع و دست کم گرفتن خود نیز یکی از اشتباهات رایج در ساخت رزومه به حساب می‌آید. هدف از تهیه Resume، نشان دادن تجربیات کاری، مهارت‌های و توانایی‌های شماست؛ بنابراین تواضع را کنار بگذارید و صادقانه به تمامی دستاوردها، موفقیت‌های شغلی و توانمندی‌ها و مهارت‌هایی که دارید اشاره کنید.

۴) اشتباه از فرمت نامناسب برای نوشتن رزومه

یک رزومه‌ی استاندارد باید دارای فرمت زیر باشد:

  • اندازه فونت متن بین ۱۰-۱۲ و برای تیترها ۱۶-۱۴ مناسب است.
  • از فونت مناسب و رسمی استفاده کنید. فونت‌های فارسی B Nazanin و B Zar برای نوشتن رزومه فارسی و فونت‌های Arial یا Helvetica برای رزومه انگلیسی توصیه می‌شوند.
  • حاشیه متن از هر ظرف حداقل حدود ۲-۳ سانتیمتر باشد.
  • بخش ابتدایی و مشخصات فردی را بولد یا با فونتی کمی بزرگ‌تر بنویسید (نه بزرگ‌تر از فونت ۱۴).
  • برای فهرست‌وار کردن اطلاعات در هر بخش (مثل بخش تحصیلات و سوابق کاری) از بولت پوینت استفاده کنید.
  • رزومه را تنها در یک صفحه و حداکثر دو صفحه بنویسید؛ هرچند ممکن است در برخی موارد خاص، رزومه‌ ۳ صفحه‌ای هم قابل قبول باشد. اما فراموش نکنید که طبق یه اصل نانوشته هرچقدر تعداد صفحه‌ها بیشتر شود تاثیرگذاری آن کمتر می‌شود.
  • وجود هرگونه اشتباه تایپی یا غلط املائی و نگارشی جلوه بسیار غیرحرفه‌ای و نامناسبی به رزومه شما می‌دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم چندین بار رزومه را بخوانید و در صورت امکان از فرد دیگری بخواهید آن را بررسی کند.
  • فایل نهایی رزومه را حتما در فرمت PDF ذخیره و برای کارفرما ارسال کنید. اما پیشنهاد می‌کنیم یک نسخه Word هم داشته باشید تا در آینده به راحتی بتوانید آن را ویرایش و بروزرسانی کنید.

۵) دیگر اشتباهاتی که در ساخت رزومه باید مراقبت آن‌ها باشید

  • غلط‌های املایی و تایپی
  • خلاصه‌گویی بیش از حد
  • پرحرفی
  • استفاده از ایمیل غیرحرفه‌ای
  • عبور از خط قرمزها مثل بدگویی در رابطه با کارفرمای قبلی
  • تمرکز روی سوابق کاری غیر مرتبط

 

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید