پیکسلر | شبکه اجتماعی برنامه نویسان

بازاریابی محصول (پروداکت مارکتینگ) چیست؟

Business-News 2 سال پیش

بازاریابی فرایندی است که به دیده شدن بیشتر کسب و کار کمک میکند. شناخت مدلهای مختلف بازاریابی کمک میکند با انتخاب بهترین روش کسب و کارتان را توسعه دهید.
با استفاده از مدل های بازاریابی می توان به یک استراتژی مناسب برای بازاریابی کسب و کار خود دست یافت و به راحتی از رقبای خود در بازار پیشی گرفت. در این مطلب قصد داریم تا بهترین روش های بازاریابی و انواع برندینگ را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید تا با بازاریابی محصول و انواع استراتژی بازاریابی و مدل های بازاریابی آشنا شوید.

رازهای موفقیت در بازاریابی
برای آنکه بتوانید بازاریابی موفقیت آمیزی داشته باشید همین که بدانید بازاریابی چیست کافی نیست. شما باید علاوه بر آشنایی با انواع بازاریابی و انتخاب مناسب ترین روش بازاریابی متناسب با برند خودتان، رازهای موفقیت در بازاریابی را هم بیاموزید. برخی از مهم ترین این رازها به شرح زیر هستند:
شناسایی مشتری
اولین گام برای شروع بازاریابی شناسایی مخاطبان بازاریابی است. شما می خواهید چه محصول یا خدماتی را ارائه دهید؟ بزرگ ترین طیف مشتریان شما جز کدام دسته از افراد جامعه هستند؟ بهترین راه دسترسی به مشتریان کدام است؟ بهترین روش بازاریابی برای این مخاطبان کدام روش می تواند باشد؟ این ها همه سوالات مهمی هستند که قبل از اقدام به شروع بازاریابی باید پاسخ های روشنی برای آن ها پیدا کنید.

تبلیغات دروغ خط قرمز مشتری
اگر می خواهید بازاریابی موفقی داشته باشید، اولین اصلی که باید بدانید این است که مادر عصر دیجیتال زندگی می کنیم و این بدان معناست که مشتری شما با یک جستجو در اینترنت می تواند اطلاعات زیادی در مورد محصول و خدمات شما کسب کند، پس اگر از تبلیغات دروغین استفاده کنید نه تنها بازاریابی موفقی نخواهید داشت؛ بلکه به زودی باید آماده ریزش مخاطبان برند خود باشید. سعی کنید از تبلیغات قدرتمند برای بازاریابی استفاده کنید؛ به شرطی که این تبلیغات غیرواقعی نباشند.
 کیفیت برندتان را ارتقا دهید
اگر شما به دنبال یک راه تضمینی برای بازاریابی با بازدهی فوق العاده هستید. پیشنهاد ما این است که روی بهبود کیفیت برندتان تمرکز کنید. سعی کنید اصلی ترین رقیبان خود را شناسایی کنید و کیفیت محصولات یا خدمات خود را نسبت به رقیبان بالا ببرید. شما می توانید برای بهبود سطح کیفی برندتان از راه هایی مانند خدمات پس از فروش، برقراری ارتباط بهتر با مشتری و… کمک بگیرید.
راه های مختلف را امتحان کنید
سعی کنید از روش های مختلف بازاریابی استفاده کنید و میزان بازدهی هریک از روش ها را به طور دقیق تحلیل کنید. تا بهترین روش بازاریابی را متناسب با نوع محصول و خدمات خود بیابید. برای امتحان روش های مختلف سعی کنید از روش های رایج تر شروع کنید. چون احتمال نتیجه گیری شما در این روش ها بیشتر است. اگر قصد دارید بدانید برای برند شما مدل بازاریابی چیست؟ باید سعی کنید با شناخت مشتریان و هدف گذاری و تحلیل درست داده های آماری مدل های مختلف بازاریابی به پاسخ این سوال برسید.
از یک تیم با انگیزه و قوی استفاده کنید
فرایند بازاریابی ارتباط تنگاتنگی با توانایی برقراری ارتباط موثر با مشتری و قدرت متقاعدسازی است. سعی کنید برای بازاریابی از افراد با انگیزه و روحیه خستگی ناپذیر کمک بگیرید تا اهدافتان زودتر تحقق یابد. هر چه تیم شما گسترده باشد، امکان بازدهی مثبت از بازاریابی برای برند شما افزایش خواهد یافت.

ماتریس بوستون

مدل بازاریابی BCG چهار بخش تحت عناوین گاو شیرده، سگ، ستاره و علامت سؤال داشته که هرکدام از آن ها مشخصات منحصربه فردی دارند و استراتژی خاصی را بیان می کنند. در زیر به تشریح بخش های ماتریس بوستون پرداخته ایم:

۱. گاو شیرده

محصولاتی که در بازارهایی با رشد کم و سهم زیاد قرارگرفته اند در این دسته جای می گیرند. محصولات این چنینی سود زیادی دارند و هزینه تمام شده آن ها کم است. توصیه می کنیم محصولاتی را که در حالت گاو شیرده قرار دارند را نگه دارید.

۲. سگ

 محصولاتی که سهم کمی دارند و رشد آن ها کم است، در این بخش قرار می گیرند. برای پیشرفت در کار خود بایستی محصولات این مدلی را از مرکز خود بیرون کرده و محصولاتی را جایگزین کنید که ازنظر سهم و رشد در شرایط خوبی قرار دارند.

۳.ستاره

محصولات در بخش ستاره هم سهم زیادی دارند و هم رشد آن ها رضایت بخش است. ازآنجایی که این محصولات باعث کسب سود می شوند بایستی نگه داشته شوند. بنابراین در چنین شرایطی استراتژی را به صورتی تدوین می کنند که سهم بازار آن از بین نرود.

۴. علامت سؤال

در این وضعیت نیز محصولات باوجود رشد مثبت از سهم کمی برخوردار هستند. بنابراین در اینجا بایستی با استفاده از راهکارهایی مانند تبلیغات سعی کرد تا محصول سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد و به تدریج در شرایط ستاره که یک شرایط ایده آل است قرار بگیرد.
مدل بازاریابی ماتریس استراتژی رشد (Growth Strategy Matrix)
مدل بازاریابی ماتریس استراتژی رشد مدلی است که جهت مشخص کردن استراتژی های رشد جایگزین از راه اهمیت قائل شدن برای محصولات فعلی و بالقوه در بازار حال و آینده به کار گرفته می شود. به عبارتی دیگر، این مدل بازاریابی با در نظر گرفتن وضعیت بازار و محصول مورداستفاده قرار می گیرد. در زیر به انواع استراتژی بازاریابی رشد اشاره کرده ایم:

1.استراتژی توسعه محصول (Product Development)

وارد شدن به بازار جدید با محصولات جدید

2.استراتژی توسعه بازار (Market Development)

وارد شدن به بازار جدید با محصولات جدید

3. استراتژی تنوع بخشی (Diversification)

وارد شدن به بازار جدید با محصولات جدید

4. استراتژی نفوذ در بازار (Market Penetration) 

بیشتر شدن مشتریان محصول فعلی در بازار حال

مطالعه بیشتر: چگونه با تبلیغات آنلاین در کسب و کار خود موفق شویم؟

مدل بازاریابی نردبان وفاداری (Loyalty Ladder)
در مدل بازاریابی نردبان وفاداری می توان با انجام نظرسنجی های مختلف متوجه شد که یک فرد چگونه به یک مشتری وفادار تبدیل می شود و چه گام هایی نیاز است برداشته شود تا از یک بازدیدکننده محصول به خریدار تبدیل شده و به تدریج به مشتری، حامی و حتی طرفدار برند شما تبدیل شود. این مدل بازاریابی باعث می شود مشتریان برند افزایش یابند و درنتیجه، به مشتریان و طرفداران بسیاری دست یابید.
نتیجه گیری
آشنایی با «مدل های بازاریابی» باعث بهبود عملکرد برندهای مختلف شده و آن ها را زودتر به اهداف موردنظرشان می رساند. مدل های marketing به بازاریاب کمک می کنند تا استراتژی های خود را به صورت هدفمند تدوین کرده و بر اساس اصول حرفه ای، بازاریابی محصولات خود را انجام دهند.
از طرفی هم، هر وقت بحث مدل های marketing به میان می آید بسیاری از افراد سؤال می کنند که مدل های بازاریابی چیست و به چه کار می آیند. درواقع مدل های بازاریابی با ارائه تکنیک هایی کمک می کنند تا هر چه بهتر به یک استراتژی مناسب برای معرفی کسب وکار خود به مشتریان هدف دست یابید و برند خود را گسترش دهید.

سخن آخر 

بازاریابی یا Marketing جز جدا نشدنی کسب و کارهای امروزی است چه شما صاحب یک کسب وکار سنتی باشید چه یک بیزینس آنلاین پیشرفته داشته باشید؛ «بازاریابی» به شما کمک می کند تا بیشتر دیده شوید و کسب وکارتان را به سرعت توسعه دهید. شما باید قبل از هر چیز مدل های مختلف بازاریابی را بشناسید و با تمرکز بر روی مشتریان خود بهترین و مناسب ترین روش بازاریابی را متناسب با برند خودتان انتخاب کنید. یادتان باشد که در عصر دیجیتال بازاریابی دیجیتال حرف اول را می زند. پس از قدرت شگفت انگیز دنیای اینترنتی برای بازاریابی هدفمند و پر بازده غافل نشوید.

0 دیدگاه
برای قرار دادن دیدگاه وارد شوید

علاقمند به یادگیری موضوعات پیرامون دیجیتال مارکتینگ