امروزه محتوای زیادی در شبکههای مجازی و فضاهای اینترنتی منتشر میشود اما تولید محتوایی که بدون شناخت مخاطب خاص انجام گیرد, هیچ سودی نخواهد داشت و تنها هدر دادن زمان و انرژی است. در این مرحله برای شناخت مخاطب, پرسونای مخاطب به کمک شما میآید. حال باید دید پرسونای مخاطب چیست؟
پرسونای مخاطب به تولیدکنندگان کمک میکند تا از کاربران هدف یا همان گروه مخاطبان خاص تصویرسازی کنند و بهعنوان یک ابزار نمایشی در رابطه با طراحی و بازاریابی تجربه کاربری شناخته میشود. این روش بر اساس تحقیقات، اطلاعات و بینشهای مختلف در مورد کاربرانی واقعی ایجاد خواهد کرد. اطلاعات شامل مشخصاتی مثل سن، جنسیت، گروه سنی افراد، اهداف و چالشها است که باعث تجسم نیازها، ویژگیها، اهداف، ترجیحات و رفتارهای مشتریان میشود.
مزیت پرسونای مخاطب بهعنوان یک ابزار قدرتمند, همسو کردن طراحی، بازاریابی و استراتژیهای تجاری با انتظارات مخاطبان است. این مزیت درنهایت ارائه خدمات، محصولات و یا کمپینهای بازاریابی متمرکزتر و موفقتری را منجر میشود.
بر همین اساس میتوان تاثیر این طراحی را در تجربه کاربری بر این اساس برشمرد:
1. درک عمیقتر مخاطب
2. گرفتن تصمیماتی بهتر در روند طراحی
3. ایجاد ثبات و وحدت در طراحی
4. تضمین شدن کیفیت طراحی UX
5. تمرکز بر کاربر طبق اولویتها